Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Thursday, September 25, 2003

SRK Air Baruk, Gambar Alam dan Hujan

SRK Air Baruk
Pelajar-pelajar Tahun 6 seramai 100 orang sampai pukul 8 pagi. Bagi mereka breakfast dulu. Ada 3 orang guru pengiring. Pengerusi PIBG sekolah pun datang sama dan peserta diserah kepada Kem oleh Pengerusi PIBG. Selepas sarapan, semua diminta tukar kepada pakaian sukan. Lepas tu buat streching dulu. Berkumpul di Dataran Insan dan PakLet yang handle aktiviti ni. Hari ni GangDapur kena masak cecepat dan tolong GangLasak. Lepas dah semua otot-otot lembut dan sendi-sendi dah diexercise kan, mereka bergerak utk aktiviti 'jungle-tracking'. Route 2 jam je. Melalui Hutan Lalang ke tapak 'war game' dan ke Hutan Gelam. Lepas Hutan Gelam jalan lagi ke Hutan Acasia. Semak dah di Hutan Acasia sebab ada orang tebang pokok Acasia dan tidak kemaskan semula dahan-dahan yang tidak dikehendaki tu. (Batang pokok Acasia diguna buat kompang). Terus lagi dan panjat Bukit Pasir (check-point 6). PakLet telefon saya di Kem. Ada budak lelaki seluar koyak pastu tak pakai seluar dalam. India pulak tu. Budak-budak perempuan dah terkekeh-kekeh ketawa. Kelam kabut Jepun pergi cari seluar track di Pangkin Fasi. Ada yang kecik sehelai. Tak tahu la Zack atau Kucai yang punya. Terus drive ke 'grand canyon'. Muafa dah turun bukit dan tunggu kami dah. Selamba je 'bone shaker' didrive atas pasir dan semak-semak tu. Kalau spectra tentu Jepun kena naik basikal je, kan ? Paskan seluar dan kami balik.

Mereka teruskan perjalanan ke Palung tempat cuci bijih timah tu. PakLet learnt his lesson well - kali ni tak nak citer yang batu-batu yg tinggal atas palung tu ada mengandungi bijih timah - Tak nak citer sebab karang dia orang akan tunjukkan batu kat PakLet seperti peserta SRK Tengkera dulu. Pening nak layan !

Dari palung ke tempat menyeberang antara 2 tasik. Satu air tawar dan satu air berasid. Satu dalamnya 20 kaki dan satu dalamnya 200 kaki. Maha Besar Allah ! Air berasid tidak masuk ke dalam air tawar walaupun level airnya sama. Mereka jalan terus ke Tasik Hijau. Tak lalu Paya Kerbau sebab masa 'jungle-tracking' minggu lepas peserta di kejar selembu. Selembu 'taiko' yang dah patah tanduk sebelah dan yang kejar Ruddy dulu tu pun ada. Tahu la betapa garangnya dia !

Dari Tasik Hijau masuk ke 'Grand Canyon'. Suka dia orang tenguk 'tunnel' sarang tiung pasir. Dah pesan dah, boleh tenguk je dan jangan sentuh apa-apa. Dari Grand Canyon ke 'Lake Crossing'. Mengharung air ramai-ramai. Lepas tu naik kat batu merah dan terus ke 'splash'. Semua kena gelongsor turun. Anak saya Hafidz kena turun dulu. Demo kat kawan-kawan. Cica dan Muafa dah tunggu di bawah. 'Splash' ni mengelongsor 12 meter ke dalam air. Ramai juga yg takut. Tapi dah tengok kawan-kawan ok je semua jadi berani semula. Seorang budak perempuan je tak turun. Sebab dah menangis ketakutan. Yang dah sudah kena panjat batu diperhatikan oleh Bob dan Toyak.

Balik ke Kem dan mandi, bersiap-siap untuk solat Zohor berjemaah. Solat beramai-ramai dengan diimamkan oleh Ustaz. Makan tengahari pula lepas tu. Alhamdulillah semua makanan cukup dan ada lebih pulak utk dibungkus utk Cikgu Badrul (jurulatih kanan Kem) yang berpuasa sunat Rejab.

Lepas lunch PakMan sampai dan handle dia orang pula. Man ajar dia orang nyanyi lagu Senyum dan lagu Monyet. Suka semuanya.

SRK Air Baruk pulang jam 4.30 petang. Walaupun kami amat letih menjaga adik-adik yang hyperactive semuanya ni, tapi seronok bersama. Terima kasih banyak-banyak SRK Air Baruk sebab bagi kami cenderamata yang best tu. Jepun dah gantung dah jam baru tu di Anjung Kasih :)


Gambar Alam
Dah diuploadkan ke Webshots. Gambar-gambar aktiviti berakit. Click here : -->Gambar Rakit Akademi Laut Malaysia di Kem Lambaian Danau

Hujan
Malam semalam hujan lebat tak henti-henti. Masa saya sampai tadi tengok jetty kecil yang Mamat buat kat depan dah tenggelam. Banyak betul air tasik. Kayak dah sama tinggi dah dengan jeti depan rumah kayak tu.

Bila hujan tak nampak langsung Gunung Ledang. Berkabus di tasik. Nanti la bila dah pandai guna digital camera dan dah reti macam mana nak 'masukkan' dalam computer, saya akan ambil banyak-banyak gambar pemandangan di Kem saya ni.

Mesti tempat 'war game' dah banyak air ni. Em, tak de ke program santai dan rekreasi nak masuk ni. Best kalau ada program macam ni :)

Semalam masa drive pergi hantar seluar, jumpa ular hijau kat jalan tanah merah tu. Kita tunggu dia, dia selamba je selow-selow gliding gitu :) Tunggu jugaklah. Balik pulak ada seekor anak kucing. Warna putih seluruh badan dan cantik. Dia pun sama, punyalah lama nak menyeberang jalan. Dah hon pun dia selamba jer santai-santai jalan ! Hari ni burung ayam-ayam conquer jalan. Hujan ni, lopak-lopak jalan penuh ngan air. Jadi mereka anggap tu semua swimming pool mereka la. Orang hon pun relax jek swimming-swimming lagi. Ishhhhh ! Nak kena pasang traffic light dalam hutan ni :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...