Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Wednesday, March 24, 2004

Jungle Tracking

Nak cerita pasal jungle tracking. Route 4 jam. Perjalanan sejauh 12 km.

Selalunya jungle tracking akan bermula pukul 7.30 pagi dan balik semula ke Kem sebelum pukul 12 tengahari. Anda akan dibekalkan dengan satu botol air mineral. Sebelum bertolak, pastikan anda ke tandas dulu. Pakaian untuk pergi jungle tracking pula pastikan anda memakai pakaian sukan yang selesa, tutup kepala dan sepasang kasut yang sesuai untuk berjalan jauh. Jika anda tidak biasa memakai jungle boots elakkan dari memakainya. Sepasang sneakers lama lebih menyenangkan anda berjalan.

Anda akan bermula dari pintu pagar Kem. Baca doa dahulu. Dari Kem and akan menyusuri sungai ke Hutan Acasia. Banyak pokok Acasia di sini. Nampak seolah-seolah sengaja di tanam. Dari hutan Acasia naik ke Bukit Pasir. Boleh lihat pemandangan yang cantik dari atas bukit. Tasik Hijau dan Tasik Biru.

Turun bukit dan ke mini 'canyon'. Akan melalui jalan pasir sejauh 1.5 km. Boleh tengok sarang tiung pasir. Tengok sahaja ! Jangan usik ! Dari mini 'canyon' ke Palung. Dulu, di sini tempat orang mencuci bijih timah dan emas. Kalau bernasib baik boleh jumpa bijih-bijih tu.

Selalunya kalau jungle tracking, peserta akan dibekalkan sarapan pagi. Dan akan bersarapan di mana anda berada pada pukul 8 pagi. Seronok juga bila tengok peserta makan di atas bukit pasir, di palung dan lain-lain tempat. Serentak ! Selepas makan kena pack balik semua bekas-bekas dan buang hanya di tong sampah Kem. Conserversi Alam !

Jalan lagi dan anda akan sampai ke 'antara dua tasik'. Dua tasik ni - sebuah tasik airnya tidak boleh diminum dan sebuah lagi tasik air tawar. Air dari tasik air tawar mengalir ke tasik sebuah lagi tetapi air dari tasik itu tidak mengalir ke tasik air tawar. Water level kedua tasik itu sama saja. Kuasa Allah!

Pemandangan yang sungguh cantik di sini. Boleh lihat Gunung Ledang. Menyusuri tebing kedua tasik ini dan anda akan sampai ke hutan senduduk. Ada beribu-ribu pokok senduduk. Kalau musim senduduk berbuah, kami akan ajar peserta makan buah senduduk. Habis semua mulut bewarna biru !

Dari tempat pokok senduduk ke pokok besar. Di sini padang ragut selembu. Ada beratus-ratus selembu. Garang-garang ! Heheh .. Selepas dikejar tengok selembu anda akan mengharungi Paya Kerbau. Sesuai dengan namanya selepas itu anda akan berbau beautiful kerbau la pulak. Dari Paya Kerbau menyeberangi parit untuk ke ladang kelapa sawit.

Tempat paling best. Anda berpeluang mandi air mata air. Sejuk. Nak minum pun boleh. Selepas itu pakai masker tanah liat. Tujuannya bila lalu dalam ladang getah nanti, tiada nyamuk dan anda juga tidak kena 'sun burn' bila berpanas dalam perjalanan pulang ke Kem nanti. Untuk kami pula, biar anda senyap dan tak banyak soal bila apa saja kami suruh buat nanti. Mulut dah 'jammed'

Dari ladang getah akan lalu tepi Tasik Biru. Menyusuri bahagian lain 'mini canyon' tadi. Menyeberang tasik dan terus ke Hutan Kayu Gelam. Boleh tengok tapak 'war game'. Anda sudah hampir dengan Kem. Keluar ke jalan tanah merah dan nampak pintu Kem. Selamat Kembali ! Buang botol air dan semua sampah.

Masa paling seronok ! Anda dibenarkan mandi dalam tasik dengan diperhatikan oleh Abang Fasi anda. Mandi dan cuci pakaian bersih-bersih. Sudah siap boleh ke kantin untuk menjamu selera dengan masakan Pak Haji.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...