Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Saturday, July 31, 2004

Bone Shaker

Jumaat, masuk 2 grup - SMK Seksyen 11, Shah Alam dan SMK Bukit Baru, Melaka. Berjanji dengan Iha dan Bamz, akan menjemput mereka di MMU pukul 12.30 hari.

Balik dari Kem dan selepas keluarkan makanan tengahari untuk Mak, anak-anak, Pak Omar, Auntie Mariah dan Wafa terus sahaja nak ke Bukit Beruang.

Nak keluar dari rumah ke jalan besar yang sibuk perlu hati-hati. Jalan depan rumah, jalan utama yang sibuk. Tambah pula di hari Jumaat bila anak-anak sekolah dan orang bekerja balik serentak.

Semalam, semasa nak drive keluar, bapa saudara saya, Pak Omar nak masuk. Saya ketepi dulu (Rumah kampung halamannya luas) dan beri laluan pada kereta Pak Omar. Saya menunggu hingga ada ruang barulah keluarkan kereta. Sambil menunggu sambil hati berkata, budak-budak sekolah ni bawak motor laju-laju nya. Habis sahaja hati berkata, tiba-tiba depan mata ada sebuah motorsikal RXZ dengan lajunya melanggar kereta saya yang statik. Habis bumper bone shaker tua saya. Lampu sebelah kiri pun hancur. Nampak budak tu bergolek-golek dan motornya terpelanting dalam 15 meter macam tu. Dia dah rebah dan berdarah. Saya cepat-cepat keluar dan jerit pada Pak Omar minta bantu budak tu. Kami angkat dia dan bawa ke porch. Auntie Mariah bacakan sedikit jampi dan beri minum air. Pak Omar ambil motor dan saya pungut beg dia. Kaki dia berdarah sehingga seluarnya habis basah. Helmet pun habis kemek (?).

Telefon Abang yang dalam perjalanan balik ambil Nadrin dan Hafidz. Abang sampai dan kami bawa dia ke Hospital Jasin. Telefon Mak dan Ayahnya.

Doktor kata perlu di'x-ray'. Dari pukul 12 lebih sedikit saya menunggu ibubapanya sehingga pukul 1.15 belum sampai. Abang nak solat Jumaat.

Tanya-tanya lebih lanjut, rupa-rupanya kami kenal Ayah budak yang langgar saya tu. Dia pernah bekerja di Kem semasa Kem dalam pembinaan dulu. Misran namanya. Ibu dia pulak bekerja sebagai tukang kebun di SK Chinchin.

Telefon lagi. Ayahnya heboh nak bertanya pasal siapa salah, siapa betul. pasal berapa gantirugi. Alahai, anak awak ni patut dijenguk dulu. Kami suruh dia datang ke Hospital dulu. Sebab kami tak boleh menunggu. Dua-dua grup dalam perjalanan. Rasa nak menangis saya. Mana risaukan Salihin (nama hero cerita ini) yang kesakitan, mana menunggu ibubapanya yang tak sampai, mana sedih bone shaker kesayangan saya dah dented gitu, mana sedih rekod dari umur 18 tahun memandu tak pernah accident dah pecah ....

Akhirnya terpaksa Salihin kami tinggalkan keseorangan di Hospital. Tinggalkan juga nombor telefon kami kalau apa-apa.

Sepanjang malam semalam menunggu berita dari keluarga Misran. Ida dah telefon banyak kali suruh buat repot polis. Hero tu gagah bawa motor, tapi lesennya tak ada. Kesian pulak. Lagipun bone shaker dah dihantar ke bengkel. Kata Ah Tuck tak sampai RM 400. Tukar bumper local dan lampu local. Bukan ori.

Nanti sambung ... SMK Bukit Baru nak pergi jungle tracking sekarang. Saya kena jaga check point 11 dekat sungai. Air dalam, kena bawa BA.

3 comments:

spyz said...

murah rezeki kak g bulan julai ni..
every weekend ada aje org masuk..

belum lupa jalan.. cuma tak lalu sana lagi.. :)
InsyaAllah cuti skolah akhir ogos balik johor..

bone shaker ni yg mana satu ye? saga tu ke?

spyz said...

bukan dah lupa jalan, cuma dah lama tak lalu jalan ke selatan.. InsyaAllah cuti skolah hujung bulan ini, akan balik johor dan singgah KLD..

Anonymous said...

This is very interesting site... »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...