Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Tuesday, October 28, 2003

... dan sambungannya

Hari Sabtu
Pagi ni giliran kumpulan 'Sang Kelembai' sediakan breakfast. Dia orang masak nasi goreng dan masak sausage. Ada telur dadar goreng jugak. Untuk lunch, saya volunteer masak. Menu saya : nasi tomato, ayam kurma dan acar.

Lepas breakfast, ada aktiviti lake exploration dengan berkayak. Mereka ikut track Safari 4 & Safari 5. Seorang satu kayak. Kayak PakMan jer ada penumpang. PakMan bawak 'pang shu fei' yang hendak merakamkan gambar aktiviti. Mencabar kalau ikut track ni. Banyak tempat yang tak nampak air langsung. Sambil berkayak kena tolak rumput-rumput. Kadang-kadang kena berdiri. Bila tersangkut, kena dapatkan bantuan kawan-kawan lain. Sedang mereka beradventure di tasik, saya di dapur, memasak. Masakan saya kali ni kena complain dengan PakMan. Nasi tomato tak jadik, heheh ! Baru tersedar selama ni, Jepun dan Toyak yang pandai masak kot.. saya menyibuk jer !
Sebelah petang aktiviti berakit pulak. Din cakap, dia orang semua tu nampak macam penat selepas lake exploration. Saya beritahu dia, dia orang okay je tuh. Tu pun tak cukup mencabar bagi mereka. Untuk aktiviti berakit, Syafiq (my nephew) ikut sama dengan kumpulan 'Sang Kelembai'. Buat rakit dari pukul 3 petang hingga sampai waktu Asar. Lepas solat, baru mula berakit. Tugas kali ni, berakit 2 pusingan. Dari Jeti Putera ke pulau kecil di Safari 2 hingga ke pulau kecil di Safari 5 pusing ikut bendera hujung tasik dan kembali ke Jeti. Nak uji speed dan endurance. Perlumbaan macam minardi dengan ferrari. Kumpulan Saro Baro, smooth jer rakit mereka pergi dengan dayungan Asri, Bob dan Cica. Jepun menolak rakit dari belakang dengan buluh panjang. Laju macam ferrari, heheh ! Kumpulan Sang Kelembai .. macam Minardi. Em, faham je la .. kutuk lelebih karang, Lenny & Iha (ahli pasukan Sang Kelembai) hack pulak blog ni ... Keputusannya Sang Kelembai tinggal jauh di belakang. Dan la kalah, kena denda pulak tu .. siapkan dinner. Kena siang ikan, pastu bbq benda2 tu semua. Tapi yang lain tak duduk diam. Saro Baro cuci kayak dengan dibantu oleh Syafiq dan Raup.

Dinner makan nasi tomato yang tak habis siang tadi (dengan berbagai kutukan bisa untuk yours truly .. tengkiu hey, Man), ayam bakar, sausage, burger dan ikan tilapia dari tasik kami. Cicah dengan 'kicap power Jepun'. Memang takleh lawan kicap Jepun. Si Din sampai meleleh airmata tahan pedas. Semua makan kecuali Lenny yang jaga badan. Malam ni tiada aktiviti. Dari petang tadi tiada bekalan air ke Kem. Ada paip besar bocor di Pekan Chinchin. Kami mandi dan mencuci gunakan air tasik. Siap makan, beramai-ramai berombongan Cik Kiah membasuh pinggan-mangkuk di Jeti.

Kami berkumpul di opis untuk sessi sembang-sembang dan sakat menyakat. Seorang lepas seorang masuk tidur. Yang akhir sekali tidur : saya, Fendi dan Din.

Ahad ada aktiviti 'war game'. Sarapan pagi Ahad ni disediakan oleh kumpulan Saro Baro. Mereka masak nasi lemak, sambal udang/ikan bilis, timun dan telur separuh masak. Sedap. Pagi ni Din dan Raup lambat sikit bangun. Tidur semula lepas Suboh. Kami siap breakfast dan ramai-ramai pergi kacau Din di Rimbun. Iha baik, pergi ke dapur dan buatkan Din susu panas. Tak tahan kena kacau dengan Fendi, Din terpaksa bangun. Din breakfast atas counter depan dapur je. Sambil tu ada hiburan dari Toyak dan PakMan yang tengah melayan lagu Buble. Tiba-tiba wisel dah berbunyi. Kami cepat-cepat berkumpul depan opis dan kemudian terus ke tapak 'war game'. Air banyak hari ni. Ada tiga kumpulan berperang. Selain dari 2 kumpulan tu ada askar gerilya. PakMan, Raup, Syafiq dan Hisyam kumpulan askar gerilya. Perang-perang. Saya dan Din jadi pemerhati. Din siap panjat pokok.

Lepas perang mereka semua pergi mandi di Jeti sementara saya dan Abang ke Tangkak beli hamper dan tiket-tiket bas. Bas Tangkak-KL yang ada cuma pukul 2.30 untuk 2 orang. So, tiket utk Din dan Iha dah ada. Tiket ke JB ada satu jer, pukul 5.30. Tak beli sebab Lenny dan dak-tembams berdua. Fendi akan hantar Len dan dak-tembams ke bus staion Melaka jer nanti. Kami balik ke Kem dan ada yang beritahu mulut Din keluar darah. Ramai-ramai dia orang panik. Dan Din beritahu secara automatik semuanya behave, jadi baik ! Sorry ye Din, dia orang ni kekadang nakal !

Begitu la weekend lepas ni .. separuh dari fasi datang untuk gathering dan training sebelum berpuasa. Dapat juga menerima tetamu kami : Din (Jurnal Ini Aku Punya), Shuhadah Aini (budak-tembam sez) dan e-ketupat. Norbaiti (Updates on Me) telefon tak dapat datang sebab Nazimnya tidak dapat cuti. Have to go now .. Selamat Berpuasa !