Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Thursday, August 12, 2004

Malam Luahan Rasa

Abang Fasi tanya ... peserta jawab

Saya kena tangkap berasmara dengan abang tingkatan 5 kata awek lawa yang akan menymbut harijadi yang ke 16 lagi 2 bulan

Saya jual rokok, tapi saya tidak hisap rokok. Sebatang 50 sen, 20 batang dah 10 ringgit, sapa nak bagi, bang ? kata seorang pelajar yang bercita-cita mahu jadi ahli politik atau ahli perniagaan yang kaya-raya

Saya ponteng sekolah, tak buat homework dan banyak masalah disiplin kata seorang. 'Saya' ialah seorang gadis comel yang belajar dalam Tingkatan 4.

Saya suka bergaduh dan pukul orang .. lebih 10 orang menjawab begini

Cikgu kata saya menggatal kata beberapa orang gadis

Saya mengorat cikgu. Hensem cikgu kamu ? Lawa la bang, cikgu pompuan, Kan awak pompuan ? kata seorang budak perempuan yang mula-mulanya kami sangkakan lelaki.

Saya jual samsu haram kata seorang peserta yang juga seorang pekerja partime di sebuah ladang kelapa sawit. Er, silap kots ? Seorang pekerja dan ahli perniagaan di sebuah ladang kelapa sawit dan juga seorang pelajar partime yang belajar dalam Tingkatan 4.

Saya kerja partime, jadi Tonto kata seorang pelajar yang suka tersenyum dan sangat bersopan santun.

Saya ada masalah keluarga. Mak saya main dengan India kata 'minah yang menangis bagai nak banjir pada Malam Luahan Rasa'

Saya menyampah cikgu saya. Lebih jer makcik tu. Kuat bebel kata beberapa orang pelajar perempuan yang fikir datang ke sekolah adalah untuk mencari pakwe.

Saya kena tangkap hisap rokok, melawan cikgu, ponteng sekolah kata beberapa pelajar lelaki yang berjeans sulam-sulam semasa pergi jungle-tracking.

Saya tak de salah apa-apa, entah kenapa tah cikgu hantar kata seorang pengawas perempuan yang tidak faham langsung kenapa dia berada dalam kelompok pelajar 'hardcore' membuat Program Bina Insan. Huh la cikgu !

++++++++++++++++++++++++++

Malam kedua, malam Luahan Rasa. Peserta dipisah-pisahkan kepada beberapa kumpulan. Tidak bercampur kumpulan lelaki dan perempuan. Takut nanti malu pula mereka hendak menceritakan masalah masing-masing. Luahan rasa di atas adalah antara yang diluahkan peserta kepada fasilitator-fasilitator.

Ada yang buat fasi geram, ada yang kesian sangat dengan masalah mereka. Kebanyakannya dari keluarga bermasalah. Mak bapak bercerai, kemiskinan keluarga dan majoritinya tidak mendapat perhatian ibubapa.

++++++++++++++++++++++++++
To be continued ..

2 comments:

eN pG said...

Kak G,betul ke apa yg saya wat? i mean apa yg saya tulis dlm entry saya tu.Rasa sedih tul aaaa..adakah format saya tu betul?tak bg tau nama tp cerita masalah mereka tuk pengajaran kepada siapa yg membaca...bolehkan?

Salina said...

ya Allah...kesian budak-budak tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...