Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Saturday, August 14, 2004

3.05 pagi

Baru balik dari nite walk.

Minggu ni Fakulti Kejuteraan Elektronik, Universiti Teknikal datang berkhemah.

+++++++++++++++++++++

Sebenarnya seakan hilang semangat. Fizikal dan mental terlalu letih. Drained. Seperti semuanya dibawa pergi oleh K80. K80 adalah gelaran kepada peserta-peserta Bina Insan yang pulang hari Khamis lalu.
Sedia maklum, mereka adalah pelajar-pelajar hardcore. Nakal yang teramat. Mereka pelajar Tingkatan 4 dan 90% berumur 16 tahun. Adalah beberapa orang yang berumur 17 tahun, pelajar-pelajar bukan Melayu yang ke Peralihan sebelum Tingkatan Satu.

40 lelaki dan 40 perempuan.

++++++++++++++++++++++

Hari pertama sahaja sudah tunjuk belang masing-masing. Dapat rampas rokok dan lighter, satu plastik besar.
Lepas tu melawan, tidak mahu mendengar kata dan menyakitkan hati. Di Kem ini, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Cara senang atau susah sahajalah. Pilihannya - hak anda sebagai peserta. Fasi cuma menjalankan tugas.

Kami dah pun berbrainstorming tentang grup ni. Bincang module. Dan saya sangat suka pada module baru yang PakLet buat untuk kumpulan ini.

Amat mencabar perasaan. Garang - tegas - sayang bersyarat - dan sayang sepenuh hati. Kami mengikut apa yang PakLet dah gariskan. Dan Alhamdulillah, semua berjalan lancar.

Bukan sahaja peserta tetapi fasilitator-fasilitator juga banyak belajar.

Minggu yang airmata jadi murah ! Kami sebak mendengar masalah di Malam Luahan Rasa. Kesian sungguh tubuh kecil yang baru nak belajar hidup jadi sasaran tempat ibu dan bapa melepaskan tekanan.

Tidak sedarkah wahai ibu dan ayah ? Betapa ada orang yang sanggup buat apa sahaja untuk memiliki darah daging. Tidak sayangkah kepada anak-anak.

Bukanlah semua jadi bermasalah sebab ibu bapa. Ada yang saja nak jadi jahat. Mengikut kawan-kawan. Tiada cita-cita. Tidak memikirkan masa depan. Amat menakutkan mendengar luahan mereka. Seolah kami tidak berada di bumi Malaysia, tanahair tercinta yang akan sambut ulangtahun lagi beberapa hari lagi.

Budak 16 tahun jadi pemabuk, perokok tegar, tengok blue film, berasmara, pukul orang, bergaduh dan macam-macam kes. Abang pungut duit dari kawan-kawan dan suruh kawan-kawan rogol adik perempuannya.
Kami merasa seperti untuk menyelesaikan masalah mereka, perlu juga menyelesaikan masalah satu keluarga.

+++++++++++++++++++++++++++

Hari ketiga pergi dengar ceramah di Balai Polis. Melawat lock-up. Lepas tu yang lelaki pergi ke Tanah Perkuburan Islam, Kampung Chinchin untuk membersihkan kubur. Yang perempuan ke Masjid Kampung Chinchin pula. Bersihkan masjid.

Pak Imam dan Bilal juga beri kaunseling pada anak-anak ni. Minta mereka dekat-dekatkan diri dengan Rumah Allah.

+++++++++++++++++++++++++++

Susah saya hendak ceritakan semua sekali tentang grup ni. Anda boleh baca baca pengalaman fasi KLD saya yang pertama kali mengendalikan Program Bina Insan. Klik dan baca blog Encik pG

+++++++++++++++++++++++++++

5 comments:

eN pG said...

Budak 16 tahun jadi pemabuk, perokok tegar, tengok blue film, berasmara, pukul orang, bergaduh dan macam-macam kes.<<< pelbagai kes,not only one kes!

kak G..klu si N tu ada call kem lagi...krim salam kat dia.Kata saya kem salam....suruh dia tabah...
kita terima dia sbg ahli kem je la...kesian lak saya...(Xlh lupa..ada yg abg dia,saya bunuh kang)

Anonymous said...

Very nice site!
»

Anonymous said...

Wonderful and informative web site.I used information from that site its great.
» »

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you!
» » »

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...