Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Wednesday, September 29, 2004

Kayak

Menjawab soalan.

Ni last sekali aku tulis pasal kayak.

Apalah ni, nak wat assignment pasal kayak ke ? Macamlah aku terror sangat. Manader naik kayak. Aku kat Kem ni, kerja jaga budak-budak fasi ni, bior buat kerja, jaga makan minum sumer orang cukup, kerja tido - aku tak kuasa nak nenaik kayak ni sumer. Yang suka wat kerja giler nih, bebudak fasi nih. Kalau boleh nak berumahtangga dalam kayak.

;Posted by Hello


Tapi aku baik, aku citer lah jugak. Last eh. Pasni jangan tanya lagi. Meh datang sini, ambil kursus kayak. Kalau ramai orang datang selalu lagilah banyak tanah dalam negeri Melaka ni aku laki bini boleh beli.

Soalan Satu: Bahagian Kayak (dari belakang ke depan)

1. Bow. Ni bahagian bucu kayak
2. Stern. Bahagian belakang bucu kayak. Ujung dialah ni
3. Deck. Atas kayak. (Kalau kat KLD, warna deck ni kuning)
4. Hull. Bahagian bawah kayak (yang kaler putih di KLD)
5. Gunwale line. Line hitam (getah kots?) yang mencantumkan kayak
6. Toggle. Tali yang diikat di lubang kayak
7. Cockpit. Lubang yang orang masuk tu.
8. Seat. Tempat duduk dalam kayak
9. Footrest. Tempat letak kaki.

Perbezaan antara BA dan Life Jacket

1. Rupabentuk.
BA yang rupanya macam vest tuh. Ada foam didalam vest tu, ada wiesel untuk minta tolong, ada lock untuk menutup vest dan safety sling (tali panjang yang lalu celah bedah tu). Foamnya mengelingi dada.

Life jacket pulak bentuknya seperti baju kontot. Foam lebih tebal. Kat Kem kami gunakan BA. Hanya ada satu sahaja Life Jacket, kepunyaan Kucai. Jangan tanya kenapa Kucai seorang pakai Life Jacket. Foamnya lebih di bahu.

2. Ketahanan
BA ialah alat bantu apung (buoyancy aid). Ianya berfungsi mengikut ketahanan foam didalamnya. Ada untuk 4 jam, 8 jam dan 24 jam.

Life Jacket lebih ketahanannya. Ada yang boleh tahan berminggu-minggu.

3. Cara pakai
BA dilock sesedap rasa. Tidak terlalu ketat dan tidak terlalu longgar. Kalau ketat macam corsette beautiful tu, anda akan kelemasan memakainya walaupun belum masuk air. Tidka boleh terlalu longgar. Kalau angkat mesti tidak lepas dari telinga. Kalau tidak, BA kemana, anda kemana.
BA kalau dipakai, anda dalam kedudukan 'berdiri'.



Life Jacket pulak dipakai betul-betul fit. Sebabnya anda tidak tahu bila akan diselamatkan. Kedudukan memakainya seoalah-olah anda 'baring'. Kedudukan ini supaya anda dapat melihat kapalterbang/orang yang datang mencari anda.

4. Harga
Tak sure sangat. Tapi BA yang kami guna di Kem ni RM 79.00 sebuah. Kami beli beratus-ratus dari kilang, jadi sedikit murah dari harga retail.

Life Jacket mahal.

** Beli yang ada jaminan seperti cop Sirim. Kalau tak kang, tak terapung, aniaya aje.


Sekian.

Datang Kem lah, meh wat Klinik Kayak. Ramai pakar-pakar kayak kat sini. Macam-macam boleh belajar. Cara nak buang air masa berkayak pun dia orang ajar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...