Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Tuesday, September 07, 2004

Hujan dan Ikan Keli

Semalam hujan sehujan-hujannya. Dari awal pagi sehingga waktu Zohor baru hujan berhenti. Peserta sampai pukul 2.30, pasang khemah. Lepas tu hujan semula sehingga awal malam.

Sejuknya. Semalam semua orang berwindbreaker dan berbaju hujan. Lama dah tak kerja dalam hujan begini. Di Kem, kalau hujan, sejuknya hingga ke tulang. Mana lagi tasik berombak bergelombang bagaikan laut !

Abang tidur di Kem. Saya di rumah bersama anak-anak.

Pagi tadi saya datang ke Kem, kabus penuh meliputi tasik. Tapi matahari telah bersinar. Hari ini terang dan panas.

++++++++++++++++++++++++++

Kalaulah tiada grup, tentulah petang begini, kami memancing. Kalau lepas hujan, ikan merah mata, lampam, terbul akan mudah makan pancing. Ini kalau musim ikan-ikan putih. Nama-nama di atas tuh, kumpulan ikan putihlah. Kalau tak musim, hanya dapat Doraemon sahaja. Nama betul ikan ni, ikan patung. Tapi dia bulat macam Doraemon, maka kami panggillah macam tu. Kalau nak ikan besar, kena naik bot. Boleh dapat toman, kap rumput dll. Ini setakat memancing dari pondok fasi jer.

Sekali memancing, dapatlah lebih kurang 5 kg. Tapi kami memancing ramai-ramai. Batang pancing apa saja pun boleh. Kalau pG, dia guna batang mop. Dapat lak ikan tuh :) Ikan-ikan ni siang ramai-ramai dan Jepun goreng. Kadang-kadang Pak Haji masak lemak cili padi. Sedap, ikan fresh dari tasik sendiri.

Kalau nak makan ikan keli, kami akan memancing di belakang. Dekat tasik Hijau banyak ikan keli. Seronok juga memancing ikan keli. Sedap ikan keli panggang masak lemak cili padi !

++++++++++++++++++++++++++

Resepi Ikan Keli Cili Padi

Bahan
3 ekor ikan keli besar
1/2 biji nenas
Kunyit hidup tua sebesar ibu jari
1 genggam cili padi atau ikut pref anda, banyak atau sikit
12 biji limau kasturi atau 9 keping asam keping, perah limau dan simpan kulit
1 biji kelapa, ambil santannya
Sedikit garam

Cara:
1. Siang ikan, bersihkan dengan mencuci dengan kulit limau dan garam kasar. Toskan, kemudian sapu garam dan kunyit kering sedikit. Panggang atas kuali tosei yang telah disapu sedikit minyak. Tidak perlu panggang hingga masak.

2. Blend cili padi dan kunyit hidup.

3. Masukkan ikan, cili padi dan kunyit yang telah diblend, santan, asam, garam dan nenas dalam periuk, nyala api.

4. Kuah lemak, jika cukup garam dan asam. Tidak akan pecah minyak. Jagalah jugak kuah tu, jangan ditinggalkan.

5. Akhir sekali, carik-carikkan daun kunyit dan masukkan dalam kuah.

6. Bila kuah elok mendidih, tutup api. Siap.

+++ Saya, kalau masak cili padi memang tak letak bawang. Tak sedap, hilang bau cili padi. Eloknya tinggalkan 5-6 biji cili padi dengan tangkai. Lagi kick bau kuah cili padi tu !


Memancing ikan keli di Tasik Hijau



Ikan keli

4 comments:

Syati said...

nyum nyum nyum, terliur saya tengok ikan keli tu. My favourite fish tu, goreng pun sodap :)
Orang Sabah tak pandai makan ikan keli & haruan, takde langsung jual kat pasar. Kalau nak makan kena pegi pancing sendiri.

eN pG said...

apa lak saya yg guna batang mop...si Azlee la kak G..saya guna mancing yg tersedia ada kt pondok faci tuh...hahahaha

Anonymous said...

Very nice site!
» » »

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! video editing programs

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...