Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Sunday, September 19, 2004

The Haji Aminudin Clan

Semalam, terperanjat beruk.

Uncle Omar telefon, berjanji untuk datang dengan Auntie Kama, Auntie Puan dan Auntie Asiah. Datang dengan Wafa, anak Auntie Puan dan anak-anak Auntie Asiah.

Saya pun pulang dari Kem dan tunggu di rumah.

Sebaik saya sampai, mereka pun tiba. Sekali tu, anak dara seorang ni, dia cakap dia cousin saya ! Dia yang saya kenali sebagai 'kawan baik' Bamz dan Lenny ! Dan rupa-rupanya rumah yang Len dan Bamz tumpang semasa practical training di Pasir Gudang dulu adalah rumah Uncle Zali dan Auntie Puan saya. Kami ada juga bertegur sapa, tetapi sekadar menegur di blog. Alahai, I'm sorry Sherry !

Saya ingat lagi wedding Auntie Puan yang dibuat besar-besaran di Seremban lama dulu. Mana lah tahu anak dia dah besar !

Seronok kami berkumpul beramai-ramai. Admire tudung arwah nenek yang telah berusia berpuluh-puluh tahun. Auntie Asiah minta kebaya sempit Mak yang bersulam-sulam (kebaya Nonya). Nak pakai dengan tube. Vogue sungguh dia !

20 & 21 November nanti akan ada perhimpunan keluarga Haji Aminuddin dan Hajah Aminah, moyang kami. Bolehlah berkenal-kenal dan merapatkan lagi tali persaudaraan.

+++++++++++++++++++++++++

Sewaktu saya bersama-sama keluarga, Abang ada majlis motivasi dan solat hajat di sekolah Amir. Siangnya dia balik kampung dulu, menghadiri kenduri doa' selamat di rumah Mak Muar. Balik seorang sebab saya perlu bekerja.

Petangnya bergegas pula ke Melaka, ke sekolah Amir. Tidak mahu melepaskan peluang untuk bersama anak.

Saya ingat lagi semasa Hafidz menghadapi peperiksaan UPSR tahun lepas. Semua ibubapa diminta bersama-sama anak ke majlis yang serupa. Ada juga ibubapa yang tidak dapat hadir mungkin kerana sibuk bekerja. Selesai solat hajat, anak-anak bersalam dengan ibubapa meminta restu. Keadaan sayu sangat masa ni. Dan paling kesian anak-anak yang ibubapanya tidak hadir. Teresak-esak mereka menangis hinggakan ibubapa lain pergi memeluk mereka !

Pada hari peperiksaan, kami ramai-ramai di surau sekolah. Baca Yaasin dan bersolat hajat lagi minta Allah SWT lapangkan hati dan mudahkan anak-anak kami menjawab. Bawa juga kuih-muih (pot luck) untuk anak-anak makan ramai-ramai lepas periksa.

Pastinya, semasa Amir periksa nanti, kami juga akan bercuti. Semoga buah hati cahayamata pertama kami akan berjaya dengan cemerlang !

+++++++++++++++++++++++++

Hari ni di Kem. Bekerja sebab Pak Haji tidak bekerja. Masak dengan Jepun, Geger dan Raup. Lauknya nangka muda dan daging masak rempaah dan ikan goreng.

Habis masak, projek jeti baru.

Hujan pula. Dengan air hujan airmata dan air tasik, kami semua berendam dan basah kuyup. Akhirnya siap juga rangka jeti baru. Habis 20 batang kayu gelam yang telah ditebang. Masih kurang 8 batang lagi untuk jambatannya. Esok kena ambil. Lepas tu beli papan dan siaplah jeti baru!

Huh, nak tanya boss saya - esok leh cuti tak honey ? Sejuk giler ni ! Rasa nak demam !

++++++++++++++++++++++++

Catatan : Hari ni hari akhir Raup bekerja. Esok dia mula sekolah balik. Geger ganti Raup.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...