Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Friday, June 04, 2004

Salam Jumaat

Salam Jumaat

Hari ni saya berseorangan di pejabat. Ruddy dan Jepun sedang berkemas, bersiap-siap untuk group UPG, MMU Melaka yang akan masuk esok. Program untuk 2 hari satu malam sahaja. Tak ramai pun. Fasi yang bertugas : Ruddy, Raup, Toyak, Khalid dan Jepun. Aktivitinya - 'obstacles-run' dan berakit.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kehilangan lagi. Semalam petang, Abang, Cikgu Zul dan Jepun ke dusun Pagoh, ambil durian. Nak bagi Cikgu Zul dan juga nak bagi budak-budak MMU esok. (bamz, kalau nak makan durian, ko datang le. but u r not on 'on-duty list')

Dapat panggilan telefon dari Mak. MakLong Jaenah, sedara Abang meninggal. Meninggal di Hospital Muar. Terus sahaja ke rumah Mak. Nasib dah sempat petik buah pulasan, manggis dan dokong. Durian 'fasi' Kebun dah pungut.

Jadi Abang stay kat rumah Mak dengan Amir. Saya kena ke Kem dan beli barang-barang untuk esok. Abang baru sahaja telefon tadi, urusan pengkebumian dah selesai dan hujan sedang turun lebat. Saya akan ingat budi baik dan pertolongan yang Mak Long berikan pada saya selama saya menjadi keluarga 'Panchor'. Terimakasih, Mak Long. AL-FATIHAH...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Anak-anak dan makan :)

Saya ada 3 orang anak lelaki (15 tahun, 13 tahun dan 8 tahun) dan seorang anak perempuan (5 tahun). Tiga orang anak, kecuali si-bujang 13 tahun, cukup susah nak bagi makan. Cerewet macam Babah. Udang tak suka, sotong tak suka, ikan tak suka (kecuali fish n chips). Suka ikan dan telur dan ikan bilis. Yang best, Hafidz - apa saje leh jalan .. macam Mama ! Sebab tu, kita sihat, kan honey ? Orang demam ker apa ker ... dia dan Mama dia sihat sejahtera saje !

Apa saya masak untuk mereka? Yang perlu ada setiap hari - sambal ikan bilis, lebih kepada ikan bilis goreng bercili. Sebab saya letak cili sikit sangat tapi kena letak bawang besar banyak-banyak . Mereka suka ikan bilis Jepun yang halus-halus tu. Supplier ikan bilis, Busu Ida. Nasib my sis dok Sabah. Ikan bilis murah kat sana. Dan dia bawak balik berkilo-kilo. Selamat tak payah nak beli. Lauk lain ayam atau ikan. Selalunya beli ayam 4-5 ekor sekaligus. Basuh bersih dan terus marinate - ayam rempah, ayam kunyit, ayam blackpepper dan ayam madu. Saya 'pack' terus dalam bekas-bekas yang cukup untuk ration sehari. Sehari keluarkan satu bekas untuk masak. Ikan macam tu juga, basuh dan 'pack' terus dalam pelastik. Senang, nak masak ambil saje satu pelastik.

Sayur kena masak juga. Apapun boleh :)

Jadi surirumah tanpa pembantu kena pandai mengatur kerja. Selalunya saya siapkan semua rempah-rempah. Dalam fridge saya ada cili untuk sambal, cili asam pedas, cilipadi kunyit, rempah kurma, rempah kari dan bawang putih kisar. Semua saya siapkan. Tumis-tumis jer. Taklah buang masa.

Ada tips - bila beli bawang putih dan bawang kecil, rendam semua sekali dalam air. Keesokan hari baru buang kulit. Senang nak mengupasnya dan kulit pun tak berterabur ditiup angin. Lepas tu rebus cili kering, boleh siapkan semua rempah. Saya juga simpan santan yang saya bekukan. Satu peket, santan dari 1/2 biji kelapa.

Punya anak-anak yang membesar, di rumah kena ada banyak makanan. Saya memang ada stok 'pau', fench fries, hotdogs, nuggets dan benda-benda yg sewaktu dengannya. Kadang-kadang dah malam, dah waktu nak tidur pun masih lapar lagi. Mereka buat sendiri sahajalah. Kegemaran mereka tentulah pau - inti kaya dan kacang merah. Sampai saya tahu kat mana paling murah pau frozen ni - kat Giant Supermarket, Mahkota Parade. RM 3.99. Jusco mahal sikit - 4.49.

Tak lupa juga makanan minda. Saya belikan mereka kismis. Bukan kismis doa, yang biasa saje. Suruh mereka baca doa sendiri. Makanan minda yang baik ialah kismis, kurma dan badam. Kurma dia orang tak suka makan, tak tahan manis. Tapi kalau nak exam, saya paksa juga makan. Beritahu mereka, masa mengandungkan mereka inilah makanan saya setiap hari.

Badam pun tak berapa suka makan. Mama 'trick' mereka - beli cokelat yang berbadam, ice cream berbadam dan juga buat cookies yang berbadam. London Almond Cookies tu intinya badam :) Dan oleh kerana kami didik mereka tidak boleh buang makanan, kena makan jugalah badam tu.

Selain dari tu kami bagi mereka multivits dan vit C. Untuk cordial drinks kami beli Ribena. Memang tak ajar minum air carbonat dan manis-manis.

Lagilah nenek mereka (Mak saya), 'nurse pencen'. Macam-macam dia tak bagi makan. Jangan haraplah dapat makan 'junk food' ni semua. Tapi bila kami pergi bercuti, nenek takde .. bagi jugaklah !

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ada orang tanya, bila saya nak belanja durian :)

Hmmmm, datanglah. Tapi kena beritahu awal. Dusunnya jauh di Pagoh, bukan dekat Jasin. Sini ada juga beberapa batang belakang rumah, tapi tak menjadi sangat.

Dusun Pagoh yang banyak pokok. Selain durian yang sedang bermusim, ada pulasan, dokong, manggis, jambu batu dan limau siam kulit hijau.

Kalau sudi, nak makan buah, jemputlah datang. Nak buat gathering pun boleh :)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Selamat Pengantin Baru Rozaiti Abdul Rahman dan suami.

Seorang anak saudara lagi kejinjang pelamin. Belajar dan jumpa di UiTM, Shah Alam mereka berdua ni. Bekas student Mass Com. Tiap-tiap hari kena ke rumah Mak (Darat) untuk tolong-tolong. Pergi gomol-gomol cucu-cucu sebenarnya. Geram, debab-debab sesekor ! Semua nangis bila tengok Nanna G datang. Panggil kita Nanna dak-dak tuh. Ntahapeape ...

1 comment:

Anonymous said...

best regards, nice info
»

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...