Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Tuesday, July 03, 2007

Beribu Batu

29 Julai 2007. Kami akan menghantar anak saya, Along dan dua orang fasi Kem - Daus dan Fati ke UiTM Sarawak. 2 hari sebelum bertolak, Fati dapat tawaran ke Maktab. Jadi Cikgu. Jadi, Fati tolak tawaran ke UiTM. Tiket kapalterbang yang telah dibeli, buang begitu sahaja. Cadangan asal - saya, suami dan Faiq akan menghantar budak-budak bertiga ni. Kami akan terbang dari Senai Airport. Kerry ditugaskan menghantar kami. Jadi kami akan pergi dengan 2 kereta. Ida akan drive kereta dia sebab adik-adik semua nak menghantar Along ke Senai.

Esok paginya (29/6), Babah bangun pagi dan beritahu dia mabuk dan hendak pitam. Kerry sampai dan saya mintak Kerry bawa kami ke Klinik dulu. Allah hu Akbar ! Darah Babah naik dan Doktor nasihatkan, jangan terbang. Saya pasrah sahaja - pergi seorang sebab Faiq tak jadi pergi (Fati, adik Faiq - Fati tak pergi, Faiq pun taknak pergi). Babah cadangkan saya bawa Angah. Telefon beritahu mak, suruh Angah pack baju. Kena rush sebab kena beli tiket untuk Angah. Tapi Ida decide untuk pergi sebab dia risau membiarkan saya seorang dengan Angah.

Kami sampai rumah dari Klinik pukul 9.45 pagi. Nasib baik, kami minta Daus dan keluarganya bertolak dahulu. Mereka tinggalkan Jasin satu jam lebih awal - 8.45 pagi. Tiket untuk Ida belum ada, dan flight akan berlepas pukul 12.45 pm. Peluk-peluk dan cium-cium - sedih Along nak tinggalkan Babah, Nenek, adik-adik dan Bibik.

Ida drive ke Senai dan sampai Senai airport pukul 11 pagi. Nasib Ida drive X5 dia. Dari Jasin ke Senai, satu jam. Punyalah laju.

Kerry gi park kereta dan kami berdua pergi cari tiket. Ada tiket ke Kuching tapi nak balik nanti, Ida kena naik Business Class. Tiket Y Class dah tak ada. Budak berdua tuh, scan beg-beg. Terus sahaja check-in. Sian Daus, sedih bila nak berpisah dengan Ibu dia. Saya pun sedih sangat bila tengok Ayin menangis tersesak-esak berpisah dengan Alongnya.

Dengan seribu doa semoga segala urusan kami dipermudahkan, Babah sihat dan Iqi okay. (Sian Iqi, mummy dia kena tinggalkan dia. Daddy dia balik cuma malam nanti.) Kami melangkah ke Balai Berlepas. Pasrah sahajalah. Tompel missed call. Saya called dia balik dan dia beritahu, PakLet dah masuk Hospital Pantai. Kena tahan sebab darah dia naik lagi. Allah hu Akbar - tabahkanlah hati ini !

Kami sampai Kuching pukul 2 lebih. Cantik bandar Kuching. Dari airport ke Holiday Inn, tambangnya RM 17.50. Cari makan sebab lapar. Lambat check-in sebab blik tak ready lagi. Tapi kami dapat kawan, front office staff yang namamya LOID - baik sangat.

Cuba rehat, tapi tak boleh sebab hati tak tenang. Merayau-rayau sehingga penat kaki berjalan.
Malam tu, saya panggil Along ke bilik saya sebab nak peluk, nak cium dia puas-puas juga nak sampaikan pesan-pesan dari Babah.

++++++++

Tak tidur saya malam tu. Pukul 3 pagi dah bangun dan solat tahajud. Minta pada Pencipta saya supaya segala urusan saya dipermudahkan. Semoga Along senang daftar esok dan semoga Babah sehat. Saya serahkan pada Allah sahaja, peliharalah anak saya, jauhilah dia dari segala yang tidak baik dan semoga dia menjadi anak yang soleh dunia dan akhirat. I want u to score, Along ! Biarlah berbaloi segala risau Mama, segala rindu Mama.

Hari ni, saya belajar satu lagi pengalaman jadi Ibu. Beginilah agaknya tika Mak melepaskan saya pergi belajar dahulu.

+++++++++

Lepas breakfast di HI, kami bertolak ke Kota Samarahan. Sebenarnya, hari sebelumnya kami cuba sewa kereta atau van sekali dengan pemandu. Macam-macam rate yg diquote pada kami - RM 180, RM 200. Saya yg rasa tak sedap hati semasa Ida berbincang, pergi tanyakan taxi di luar HI. Kata driver taxi - RM 35.00 sehala. Ida risau takut nanti nak balik ke Kuching tiada transport. Kami ambil no. telefon MC.

Esoknya,urusan kami lebih dipermudahkan Allah Subha-nahu-wa-Ta'ala, taxi sampai, bellman masukkan luggage dalam taxi. Pemandu taxi, Nuar yang baik dan banyak menolong. Tambang taxi pun cuma RM 30.00.

Bila semakin hampir dengan UiTM hati saya semakin berdebar, sekejap lagi akan tinggallah buah hati pengarang jantung saya di sini - beribu batu jauhnya dari rumah !

Mereka mendaftar - elok pulak dapat sama bilik. Ada pula barang yang takde - bantal, baldi, selimut. Kami kembali ke Kuching. Beli barang-barang lagi - hanger baju, selimut, thumb drive (utk backup), beli stok biskut, milo 3 in 1 dll.

Siap semua dan lunch. Sian Along, makan pun tak habis. Kami berpisah depan HI. Sedihnya saya melepaskan dia pergi. Daus, jaga Along yer ! Dan Along pun sama-sama take care Daus. Budak berdua ni kawan sejak berumur 6 tahun.

Kenalah kerja kuat, cari duit nak beli tiker kapalterbang untuk lawat buah hati.

Last family outing sebelum Along ke Sarawak

Sebelum kami bertolak ke Senai - sian Nenek nangis melepaskan Along pergi.

Yang kosong tu, tempat duduk Fati

Heboh mereka berdua, suruh saya ambil gambar kerusi kosong ni - tempat duduk Fati

Holiday Inn, Kuching

Patung Kuching, dari pintu HI

1 comment:

dugongsenyum said...

Adik saya posting ke Sibu jadi cikgu. Kami sekeluarga berat jugak hati nak berpisah, tapi apa boleh buat dah di situ rezeki dia. Doakan saja kesejahteraan dan tak sakit pening.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...