Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Tuesday, December 02, 2003

Untuk kakakku

Kak G masih lagi cuti berehat. Nak tahu kisah yang sebenar? Ini diceritakan dengan kebenaran Kak G, dan melalui pengalaman sendiri.

Sampai di rumah kak G pada Nov 22. Sebab tahun ini akan beraya bersama kak G sekeluarga. Alhamdulillah, sempat juga menikmati hari raya untuk tahun ini. Mungkin tidaklah selancar yang dirancang. Petang Ahad, Pak Let balik ke rumahnya di Pancur (sorry, tak tahu ejaan yang betul. agaknya itulah yang betul jika diikut sebutannya) bersama anak-anak. Yang tinggal di rumah ketika itu ialah nenek, kak G, Rina dan aku.

Kak G yang siapkan semua rendang, ketupat dibantu oleh nenek. Aku ini tetamu di rumahnya, asyik kena halau dari dapur. Jadi kawasan dapur adalah kawasan larangan bagi aku. Aku tolong tengok tv. :P Ketika Jepun datang, aku masih lagi tiada apa yang dibuat. Kak G minta Jepun kemaskan bilik di belakang. Kerana di situ agak kotor akibat pembaikan atap. Atap zink yang lama diganti yang baru. Debu-debu dan habuk dari kerja penggantian itu habis mengotori bilik itu.

Aku cuma temankan Jepun mengemas tetapi kebanyakan kerja dibuat oleh Jepun. Aku ini lebih banyak memerhati daripada membuat kerja. :P Apabila kak G selesaikan kerjanya di dapur (for that moment), dia pun ikut serta mengemas. Aku terus dihalau dari bilik itu, katanya takut aku ini sakit nanti kerana habuk. Macam-macam alasan, janji aku tidak berada di situ. Seakan aku ini tuan puteri, tak boleh inilah, tak boleh itulah.

Ketika itu kak G sudah menampakkan tanda-tanda dia sakit. Malamnya dia sepatutnya menyambung semula kerja-kerja untuk menambah bilangan kek raya, tetapi dia tidak larat hendak bangun kerana terlalu sakit. Aku tidak tahu bagaimana rasa sakit itu, tetapi aku pasti ia sangat sakit. Tengok keadaan kak G itupun, memang tidak boleh dibayangkan akan sakitnya.

Biarpun kak G pergi klinik untuk buat pemeriksaan, katanya dia diberi suntikan painkiller sahaja. Dan dia masih lagi membuat kerja-kerja rumah seperti biasa. Kak Ida dan abang Fadhli, yang sampai ketika waktu sahur pagi Isnin turut membantu untuk menyediakan barangan, terutama bab membeli dan membelah. Aku pula pergi ke rumah saudaraku di Melaka, lewat petang baru aku balik semula ke Jasin.

Kak Ida dan abang Fadhli balik ke rumah abang Fadhli petang yang sama. Tinggal kami berempat sahaja di rumah.

Pagi raya, keadaan kak G semakin teruk. Bila mengenangkan perbualan Rina dengan Abahnya pagi itu, perasaanku tersentuh.

"Babah, baliklah. Mama sakit. Mama tak boleh nak bangun."

Sedangkan Rina tidak tahu pun nombor telefon abahnya. Dia cuma menekan redial di telefon itu. Kebetulan sahaja telefon itu baru digunakan untuk menghubungi abahnya sebelum itu.

Terus abahnya balik, bersama anak-anak yang lain.

Dan abahnya yang menjaga mamanya yang sedang dalam kesakitan. Setiap waktu diperhatikan, dibawa ke klinik semula. Masih diberi suntikan painkiller.

Esoknya, raya kedua. Pak Let membawa kak G ke Hospital Pantai Ayer Keroh. Untuk buat pemeriksaan yang lebih lanjut. Dan petang itu juga kak G kena operate. Katanya ada gallstone.

Bila aku check apa sebenarnya yang kakakku seorang ini alami di internet, inilah yang aku dapat.

Cholelithiasis atau batu karang dalam pundi hempedu kerap terjadi kepada wanita yang gemuk dan berumur lebih dari 40 tahun. Faktor diabetes, masalah thyroid (hypothyroidism), jangkitan parasit juga memainkan peranan. Tanda nya ialah sakit pada bahagian kanan perut bersebelahan dengan ulu hati disertai dengan rasa kembong, loya dan muntah.

Perut jika ditekan akan berasa amat sakit di bahagian yang tersebut dan kadangkala sakit akan terasa juga di bahagian kanan bahu. Tanda ini selalu berlaku beberapa jam selepas memakan makanan yang berlemak.

Anda dinasihat mendapat rawatan doktor kerana jika ianya dibiarkan, dapat menyebabkan kerosakan pada hati dan pankreas, disertai dengan demam kuning.

Pembedahan membuang pundi hempedu adalah disyorkan untuk mengelakkan komplikasi di atas.


Panjang sungguh cerita ini, jika hendak tahu lebih detail, tunggulah kak G sendiri yang menceritakan pengalamannya. Aku ini hanya menyampaikan apa yang aku nampak, apa yang aku rasa. Mungkin ada lagi kekurangan yang aku tidak sedari.

Seperti yang aku selalu ucapkan,
Sorry the morning glory

Semoga kakakku cepat sembuh, dan bolehlah kita main kejar-kejar lagi seperti dulu. :P

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...