Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Saturday, June 17, 2006

Apsere Adventure 2006

28 Mei 2006. Perjumpaan dan Majlis Sambutan Harijadi Jan-Jun 2006.

SK Abdullah keluar selepas makan tengahari. Kami cepat-cepat mengemaskan Kem, menyimpan semua barang dan mengunci chalet-chalet, setor-setor dan pejabat. Asri pergi menjemput Iha, Bamz, Hiedy dan Fakiha bersama PG.

Kami berdua stay kat Kem sebab ada kerja lagi yang perlu diberes.

Berkumpul di Patio Rehat Fasi untuk mensyuarat yang dipengerusikan oleh Asri. Asri beritahu itineraries, group work pasal disiplin dan nama baik Kem yang perlu dijaga. Lepas tu, pesanan-pesanan dari Pak Let. Untuk Adventure 2006 ni comittee dia Asri - Project Manager, Fendie Asst dan Iha - Treasurer.

Siap semua majlis bincang-bincang tersebut, pembahagian t-shirt Apsere Adventure. T-shirt ni kami tempah di Batu Pahat, ditolong oleh Cikgu Izzudin yang telah baik hati menghantarkannya ke Kem. Cantik dan harganya RM 18.00.

Sessi sambutan Harijadi.
Januari - Aliff
Februari dan Mac - Takde
April - saya dan Fakiha
Mei - Toyak, Cicha, Matger, Hiedy, Azim, Apek dan Asri
Jun - PG, Iha dan Pak Let.

Sambut 6 bulan sekali. Jimat, bebs !

+++++++

Day One. 29 Mei 2006

Bangun awal dan pergi masak. Since our budget of RM 5K tuh tak banyak mana, so kami cuba utk jimat-jimat. Nak jimat, masak sendirilah, kan. Siap masak, saya balik rumah dulu dan GengLasak akan dtg lunch, pastu terus ke Bus Station Jasin untuk naik bas ke Alor Gajah.

GengLasak sampai rumah, lunch dan solat. Semua sekali kecuali Kucai. Kucai kena settlekan hal-hal berkenaan Convo dia.

Untuk ke Bus Station, Bob hantar kami. Plannya begini - Along Bunga akan drive jeep yang penuh dengan barang-barang kami, ambil Kucai dan terus ke Stesyen Keretapi Tampin. Bob akan temankan Kucai. Hal Kucai hanya boleh settle pukul 6.00 petang. Yang lain, naik bas.

Pukul 2 petang, Bob mula menghantar kami. Menebeng ramai-ramai kat Bus Stesyen Jasin tuh. Budak-budak ni buat last minutes shopping - beli selipar, sports sandal dan snowcap. Murah beli kat Sakan. (Selipar RM 1.20, sandal RM 19.90 dan snowcap RM 4.90)

Dah tak check jadual, padan mukalah kami menunggu. Bas ke Alor Gajah rupanya jalan pukul 4.30 petang. Jenuh menunggu. Nasib semua backpacks di bawa oleh Along Bunga. Along dan Bob siap hantar kami cam orang nak gi Haji jer :)

Sampai juga bas tu akhirnya. MARA Transliner Jasin - Alor Gajah. Dalam bas, budak-budak ni mulalah aktiviti mem'piling' aweks. Macam-macam dia orang interview.

Sampai Alor Gajah dan ambil bas ke Tampin. Tak jauh Alor Gajah - Tampin. Sampai Bas Stesyen Tampin, kami berjalan ke Big3 Bundle. Budak-budak ni shopping baju. Sehelai RM 2.50 - RM 5.00. Oklah untuk baju masuk hutan. Alif dan Matger beli shades - RM 2.00. Lawa.

7.00 petang. Dinner dekat Warung Awek Peramah. Waitress warung ni baik sangat, peramah sangat. Kami happy walaupun makanan dia sangat tak sedap. hehe. Bob, Kucai dan Along Bunga sampai dan join kami.

Ada pelangi yang menghantar pemergian kami senja tu.

Dinner at Tampin

Bergaya dengan our Apsere Adventure t-shirt.

Dari luar (main road) tuh, berjalan kaki ke Stesyen Keretapi Tampin. Solat dulu. Alahai KTMB, Stesyen Tampin punya water supply sangatlah low pressurenya. Nak wudhu pun air kecik sangat. (Masa balik pun sama).

Selesai Solat, kami tukar baju. Pakai baju Apsere. Excited sangat semua orang. Semua gelak-gelak. Happy. Hilang penat kerja menyimen dan buat jeti baru :)

Sakit-sakitkan hati Along Bunga dan dak Debab (dia org fasi Kem juga). Yang tak dapat ikut. Lagi happy :) Toyak buat kerja sukarela. Menghalau 'mereka-mereka' yang masuk 'line kuning'.

Pukul 8.30 malam keretapi sampai. Sebelum keretapi sampai semua sudah bersedia pikul backpacks, angkat tents, joran, flysheets, torchlights, first aid kit segalalah. In one minute semua dah masuk dalam coach. Kan, kami dah biasa pantas. Tengok org lain relax jer melembab-lembab. Naperlah Asri tak tiup wisel, ek ? Asri bawak wisel bebs, untuk senang nak disiplinkan kami. hehe.

Dalam keretapi, entah kenapa - GengLasak kata KTMB dengki. Langsung tak de aweks lawa untuk dikacau. Aweks lawa dok Coach mahal lah Geng ! Kita mana mampu .... Last-last main Polis Sentry (Police and Thief). Sampai Gemas. Tukar arah keretapi. Kami ikut arah ke Pantai Timur. Kena tunggu 30 minit. Lepas Gemas barulah semua mula tidur. Lepas tuh dekat Merabung ker apatah nama tempat keretapi stop lagi 30 minit. Kena tunggu keretapi lain jalan dulu.

Tampin, lepas solat.

30 minutes sebelum sampai ke Stesyen Jerantut, PakLet kejutkan kami. Tulah payahnya kalau efficient sangat. Tah apa tah nak buat soh bangun awal-awal. Rupa-rupanya dia kunci alarm supaya bangun pukul 12.00 malam. Dia ingat KTMB cam dia ker, ikut masa. Terkebil-kebillah semua menunggu Stesyen Jerantut. Patutnya takyah kejut, sebab bila dah nak sampai karang 'Halim Osman' sure buat annoucement.

Sampai Jerantut, in one minute gak, semua selamat terjun.

Berkumpul dan ambil arahan dari Asri. Kami kena berjalan sedikit untuk ke Benteng. Supper. Asri order meehoon dan air teh. Sudah supper, Asri kata jalan balik ke Stesyen Keretapi (Bas Latip akan datang pukul 5.30 pagi). Bentang flysheet, nah tengah-tengah dunia tuh tidur. Atas jalan tar. Lelap, bebs. A few guys tak tidur, berkawal menjaga. Pukul 5.30 pagi, Pakcik Latip sampai. Perjalanan ke Kuala Tahan dari Jerantut ambil masa 1 jam 30 minits. Tapi Pakcik tuh bawak laju, tak sampai 1 jam dah sampai.

My first view of Taman Negara ? Gelap, bebs. Hajah Rosnah, owner Tembeling View Chalet tunggu kami kat pagar sekolah. Nice lady. Kat TVC masih ada guests dan kami cuma boleh dapat bilik selepas breakfast. Kami yang perempaun tumpang solat kat setor Hajah Rosnah. The guys solat kat tempat makan jer. Pastu nampak dah Taman Negara - across the river Tembeling, tuh dia !!!

Kami ambil chalets yg guna common bathrooms utk the guys, double room 2 buah utk the girls dan saya anak-beranak duduk family chalet. Guys punya bilik ada 4 beds - RM 35.00, bilik girls - RM 30.00 dan bilik kami RM 45.00. Guys get to share the bathrooms with matsallehs (aweks, bebs). hehe. Tapi Toyak risau jer nak mandi - "Awek matsalleh tuh tinggi, kang kalau dia ngendap kita kang camner, hah ? " Ciss, teruna suci sungguh !

to be continued in Day Two ..