Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Monday, November 29, 2004

Fasis Training and Gathering 2004

Bermula dari hari Jumaat hingga Ahad, 26-28 November 2004.

Fasi yang hadir : Cikgu Nazri, Bamz, Iha, Asri, Abob, Kucai, PG, Sham, Jepun, Geger, Pak Haji, Madas, Azim, Asyraf, Pakdi, Fendi, Rini, Ruddy, Lin, Toyak, Azlee, Dino dan Raup.

Jurulatih Kanan yang hadir : Pak Man, Cikgu Jamsari dan Ustaz Zul
Pengarah BT : Sam dan Li

++++++++++++++++++++++++++++

Jumaat
Pagi Jumaat, awal pagi telah bersiap sedia. Geger dan Jepun dah sampai pagi-pagi lagi. Lepas tu, Azim dan Asyraf pula sampai. Abang Alias, abang ipar saya tolong kami buat court takraw.

Kami menyiapkan kerja-kerja akhir sebelum balik utk solat Jumaat.

++++++++++++++++++++++++++++

Leman, Addie, Faruq dan Siti dari MMU sampai dulu. Walaupun mereka dtg utk training, mereka bukanlah asing pada kami. Leman dah banyak kali organise program di sini.
Lepas tu seorang demi seorang sampai sehinggalah jumlah semuanya jadi 60 orang. Ramai :)

++++++++++++++++++++++++++++

Tugasan pertama, pasang khemah. Hujan lebat pula petang Jumaat tu, jadi kami sedikit lambat dari schedule. Siap semua, bersihkan diri. Solat Maghrib, kuliyah Maghrib, tahlil dan solat Isya'diimamkan oleh Imam Harris.

Makan malam.

Ice Breaking. Pembahagian kumpulan. Setiap kumpulan bercampur-campur, fasi lama dan pelatih-pelatih dari universiti berlainan.

Cipta hakka, bendera, moto kumpulan dll. Kenalkan dengan pelatih-pelatih cara bagaimana kami menguruskan program.

Acara berkenalan dengan pengurusan KEM LAMBAIAN DANAU. Lepas tu pula penyampaian penghargaan Kem kepada Jurulatih Kanan dan fasi-fasi. Orang paling lama - Pak Man, Kucai dan Abob dapat jam tiga calit tu. Yang lain dapat beg, backpack dan towel. Hadiah ikut jumlah jam bertugas. Mengenali mereka, saya belikan jenama-jenama lasak kesukaan.

Pukul 3 pagi baru tidur :)

Saya kerisauan sebab Kucai tak sampai-sampai lagi.

+++++++++++++++++++++++++++++

Sabtu
Selepas senampagi dan sarapan, aktiviti lasak bermula. Rakit Adventure. Semua kumpulan diberi masa kurang sejam untuk bina rakit. Setiap kumpulan kena buat 2 rakit.

Masa untuk water confidence. Semua terjun ke dalam air. Nana dan Ayin terjun sama.
Habis water confidence, baru Kucai sampai. Senang hati :)

Adventure bermula. Ikut lalaun Safari 3 dan 4. Dekat dengan port bird watching. Sam dan Pak Man dah tanda laluan sebelum aktiviti bermula.

Kumpulan Hijau yang teruk sebab berkayuh dulu, kena buka laluan. Yang dibelakang dah senang, laluan dah ada. Aktiviti ini sangat mencabar sebab ada tempat yg kena terjun dan tolak rakit. Tapi semua suka sebab inilah salah satu tempat tercantik di tasik kami.

Keluar dari laluan Safari ke jeti semula. Rakit masuk ke pit-stop dulu, repair apa yang patut. Mengepam dan mengikat :)

Rakit Race bermula. Persaingan sangat sengit. Walaupun lebih separuh dari pelatih berkebolehan mendayung, tetapi mereka cuma biasa mendayung kayak. Rakit tak biasa. Seksa, kan dik ? Ada juga rakit yang perlu ditunda ke jeti :) Fail lah tu, kan ?

Pemenang, kumpulan RedHead yang ada canoeist Kem - Asri, Toyak dan Cikgu Nazri.
Tempat kedua Flowerhone yang ada Iha, Sham dan Fendi.

Lepak sungguh lepas tu :)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Selepas solat Zohor dan makan tengahari, aktiviti obstacles-run.Redhead menang lagi. Bamz injured, melecet. Masa agak baik walaupun tak pecah rekod. Rekod yang dipegang Akademi Laut Malaysia tu memang payah sungguh nak dipecah.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Malas pulak nak tulis in detail. Tak sempat maaaaaaaa.. i have many things to finish ni, kalau tak kang kena lak belasah ngan my brother, the juruletih jurulatih kanan - pakman.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

We had fun. Ada karaoke, sessi sembang-sembang, war game dan aktiviti-aktiviti lain. Kesian pelatih-pelatih semua menahan mata :)

Memang lasak, memang penat dik. Tapi itulah cara untuk kami mengenali anda. Bila penat, bila tertekan baru nampak 'your true colors'.

Ada pelatih yang bagus, ada yang tak mencapai tahap yang kami mahukan.

Seperti yang PakLet beritahu, kami nak mencari fasilitator, bukan peserta aktiviti outdoor. Bukan senang nak menjadi fasi - anda perlu jadi seorang yang 'all-rounder'. Budak sekolah rendah, pelajar universiti, pakcik-pakcik dari organisasi dan berbagai kumpulan yang datang ke sini. Lain kumpulan, lain cara melayannya.

Nak kena tahu repair paip air bocor, cuci tandas, pasang pintu toilet tercabut, rescue gayung jatuh di jeti ! Sampai-sampai sahaja nak kena mengadap Pak Haji. Kalau ada john labu dan john keledek, nak kena kupas pulak. Siti bawang merah memanglah confirm kena kupas :)

Paling-paling penting, kami mencari yang penyabar, yang humble, yang pandai bergaul gitu. Lain-lain semua akan diajar. Kami punya jurulatih-jurulatih terbaik dalam bidang masing-masing. Cikgu-cikgu tu bukanlah cikgu-cikgu biasa - ada yang berijazah sarjana dalam Sains Sukan. Dan mereka berkayak hingga ke sungai-sungai air deras di US dan Canada.

Tapi alhamdulillah ada beberapa orang yang bagus, yang kami yakin boleh kami bentuk untuk menjadi fasi.

++++++++++++++++++++++++++++++

Lama sungguh tak berkumpul ramai-ramai sehingga hampir semua ada di Kem. Last sekali, semasa Kem JIM dulu.

Terharu dan gembira, bercampur-campur. Melihat 'budak-budak' ni dah semakin dewasa. Masa mula jadi 'fasi' dulu Abob baru tingkatan 3 dan Kucai, tingkatan 4. Gang-gang Kutus tahun satu - bercakap tak reti, kelam kabut, setiap minggu jatuh cinta - berbagai ragam. Gang MMU pun macam tu jugak - tahun satu.

Sekarang mereka sudah jadi orang dewasa. Yang perempuan dah jadi anak dara yang lawa dan bijak. Yang lelaki, kacak-kacak dan pandai. Masing-masing dah pegang jawatan pengarah-pengarah, pengerusi-pengerusi dan presiden. Bangga sungguh dengan mereka.

+++++++++++++++++++++++++++++

Bila berkumpul ramai-ramai, macam-macam boleh jadi. Pakdi sempat menubuhkan Persatuan Labu Sayong seKem Lambaian Danau. Dijemputnya saya jadi ahli kehormat ! Bisa beb ! Penaungnya PakMan. Presiden, Fendi. Pakdi, instructor. Ahli-ahli - Cikgu Nazri, PG, Raup, Ayap dan Toyak. Instructor dah bagi jadual masa untuk labu-labu sayong berubah jadi 'hour glass'.

Tak nak ketinggalan ada juga yang bukak persatuan lain. Persatuan Ayam Serama Kem. Ahlinya Kucai, Jepun, Zack dan Bamz.

Macam-macam.

++++++++++++++++++++++++++++

Selesai semua, mereka ke rumah saya. Ramai yang belum beraya dengan Nenek. Ada juga yang second round, hantam sahajalah labu. Sessi usik Iha Wah, geng Iha dah pandai cakap utara ! heheh Kalau boleh memanglah nak sampai ke malam, tapi Dino perlu pulang ke KL. Kami berpisah pukul 6.00 petang. baliklah weh, orang nak tido nih! Kira-kira cam sampai suruh balik, baru nak balik budak-budak ni.

+++++++++++++++++++++++++++

Bercuti seminggu. Kami akan ke KK hari Rabu. Jumat, UKM masuk. Pak Man dan Ustaz Zul handle.

Pastinya sewaktu bersnorkelling dan mendaki gunung saya akan teringat-ingatkan semua di Kem :)Kerja rajin-rajin aaa !

+++++++++++++++++++++++++++

Checkout PG's blog and fotopages utk lapuran lain dan tengok gambar. Bamz tak update sebab dia akan balik ke KL.

+++++++++++++++++++++++++++

1 comment:

Mat said...

salam...lama tk dengar cerita, sihat akak?...dah habis beraya? :D

Mat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...