Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Tuesday, November 04, 2003

Seminggu Berpuasa

Cuti
Lama sungguh tidak ke Kem. Sejak dari hari pertama berpuasa. Hari Ahad tu, setelah semua 'anak-anak' Kem kami balik, kami pun balik jugak ke rumah. Drive kete masing-masing sebab saya tidak mahu tinggalkan kete saya di Kem. Abang stop rumah Cica untuk hantar dia dan Hisyam. Hisyam anak kawan saya, Emy dan anak buah Cica jugak. Eiha dan Din dah dihantar oleh Bob dan Asri ke bus station Tangkak untuk ke KL. Fendi dan Renee hantar dak-tembams ke bus station Melaka. Dak-tembams balik ke JB. Lenny balik ke rumah Mak Usunya di Bukit Kangkar dan tunggu bas depan kedai A'herq ditemani Jepun. Muafa balik dengan Toyak. Ruddy balik ke Serom, Muar. PakMan balik ke Taman Maju, Jasin. Bob balik rumah dengan Syafiq. Rauf balik ke Sempang Bekoh dulu, nak bersahur dengan keluarga sebelum pulang belajar semula di MMU Cyberjaya. Yang last sekali balik, Asri. Dia solat dulu dan dia akan kunci pintu pagar sebelum balik. Asri tidur di Air Keroh dulu sebelum bertolak balik ke Sungai Petani lepas Suboh hari pertama puasa nanti. Alhamdulillah, terkini semuanya telah selamat sampai ke destinasi masing-masing.


Happy Birthday to my darlings Ridzwan Amir Rosli and Rina Syahirah Rosli ~27 Oktober 2003~
Hari pertama puasa adalah harijadi anak-anak saya. Anak sulong dan anak bongsu. Amir dah berusia 14 tahun dan Rina 5 tahun. Tak de celebration sebab Amir dan Hafidz tengah kena chicken pox. Yang kecik berdua tu, Nadzrin dan Rina dah kena dulu. Er, bukan tak de celebration. Tak de cake jer. Nenek tak bagi beli cake sebab pantang makan. Benda-benda yang biasa buat macam hadiah dan kad tu semua dah bagi. Dah ok baru Mama belikan cake. Hari pertama puasa saya masak. Masak macam-macam. Tapi dah lupa masak apa. Yang ingat buat ikan steam untuk anak-anak.


Air Panas Gadek
Lepas Hafidz dan Amir nyer chicken pox dah pulih kami pergi mandi air panas di Gadek, Alor Gajah. Konon nak bunuh semua kuman-kuman chicken pox tuh. Lupa idea sapa. You or me, Abang ? Selalu kalau idea tak best ni, idea Abang kots ? Heheh. Kami pergi lambat. Pukul 10 baru bertolak dari rumah. Ikut jalan Jasin-Selandar-Alor Gajah-Gadek. Jalan dari Alor Gajah-Gadek teruk sungguh. Tak pe la orang Gadek, pilihanraya tak lama lagi. Dapatlah jalan baru nanti. Sampai di Kompleks Air Panas tu tiada orang. Hanya seorang gadis menunggu pondok tiket. Apalah punya pengurusan, dibiarnya anak gadis orang seorang diri menjaga tempat tu. Sebelum masuk kena beli tiket. Dewasa RM 4.00, budak sekolah RM 2.00. Bawah 6 tahun, percuma. Anak-anak terus terjun ke pool. Menjerit terperanjat. Air panas ! Kami tak pernah bawak mereka mandi air panas. Ni pertama kali. Selalu mereka mandi di tasik Kem jer. Dan percuma :) Last-last pergi berendam di kolam-kolam kecil yang banyak disediakan. Airnya tidaklah sepanas air di pool besar tadi. Tak lama sangat berendam sebab mereka tak suka. Lagipun hari ni hari Jumaat. Kena balik bersiap untuk solat Jumaat. Abang yang beria-ia berendam. Air panas dan matahari juga tengah panas. Abang bawak anak-anak tengok kolam depan yang airnya mendidih-didih. Explain kat anak-anak macam mana air boleh panas, pasal sulphur dan macam-macam lagi. Mama dia, lepak jer. Lagipun dia dulu score paper tourism geography. Saya, jangan kena refer paper, dah. Dia je la explain. Saya bukan reti :) . Kompleks ni bukak 24 jam sehari. Rupa-rupanya selalu orang datang mandi waktu pagi-pagi atau malam. Jarang benar yang datang mandi masa panas-panas macam ni, Kak. Best jer awek tuh cakap. Patutlah senyum-senyum jer tengok kami anak beranak berangkut kain baju dan towel. Tadi tak nak cakap. Kita orang dah macam udang disteamboat baru nak cakap :(


Abang Demam
Lepas mandi air panas, cuaca pulak panas dan dalam keadaan berpuasa. Dapat duduk dalam aircon kan selesa. So dengan aircon full blast, kami bertolak balik ke rumah. Malamnya Abang mengigil. Demam panas. Pergi ke Dr. Naha dan dia bagi injection untuk turunkan temperature. Kesudahannya Abang demam dan melepek 3 hari berturut-turut. Wife dia jadi nurse. Lapkan badan, buatkan bubur dan layan suami tercinta. Biasa la lelaki kalau sakit. Manja kemain !


Lain-lain

Sebelum lupa, Selamat Berpencen Dr. M :) Better late than never, kan ?

Dah beli birthday cake untuk anak-anak dah. Chocolate Banana Cake dari Secret Recipe.

Saya nak resepi Kuih/Biskut Makmur yang pakai ghee. Kalau ada sesapa nak share resepi tu, pls send to kemlambaiandanau@hotmail.com. Terima Kasih ye!

Malam tadi Raup msg .. takut akak dia hilang. Tak hilanglah .. ada ni :) Eiha, tunggu gang KUTKM baliklah baru kita berbuka reramai. And pls check for me, payment utk Educare. Soh dia orang wat cheque cecepat la !

Have to go now .. Jepun dah menjerit-jerit panggil tu :)

Selamat Berpuasa Semua !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...