Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Wednesday, April 27, 2005

Selamat Pagi

:)

Tah apalah punya tajuk.

Been busy. Dari orang keluar hari tu, tak habis-habis lagi kerja.

Bila ada grup masuk tak henti-henti, Kem memang semak dan kotor. Nak kemas, orang ada. Tak kemas, serabut. Dan masa mengemas pun tak de. Tengahari orang keluar, petang orang masuk. Mana nak sempat si-Geger dan Kemang nak berkemas.

Gotong-royonglah. Beramai-ramai kemas. Nasib fasi-fasi tengah cuti semester dan ada di Kem. Semua sekali kena tolong. Fendie dah repair dah pintu-pintu bilik air. Ganas ape ke tah budak-budak peserta nih, pintu tandas pun boleh tercabut. Azlie kemas bilik, Bob Azrin menyapu. Semua bekerja :)

Ada 2 grup punya lapuran belum buat. Kem Kecemerlangan Pelajar Negeri Johor dan SMK Munshi Ibrahim. Kem Kecemerlangan tuh, PPD yang handle. Module dia orang.

++++++++++

SMK Munshi Ibrahim

Macam-macam terjadi. Program yang mereka ambil, Kem Remaja Lasak. Sesuai sungguh, sebab mereka ni 'tak lasak'. Puas nak 'push' mereka biar berani, biar cergas sedikit !

Ada seorang yang saya takkan lupakan sampai bila-bila.

Azizi.

Malam pertama, aktiviti wajib, Night Walk. Berjalan-jalan menikmati keindahan malam. Hirup udara segar. Tajamkan skill 'deria dengar'. Tengok langit malam yang cantik berseri dengan bintang bertaburan.

Selepas 45 minit berjalan ramai-ramai, berkumpul di 'antara 2 tokong'. Kat sini nanti, peserta akan balik ke Kem seorang, seorang.

Macam biasa, yang melepaskan mereka, PakLet, Toyak dan saya. Saya biasanya cuma diam-diam sahaja. Just kena ada sana sebab kalau ada peserta perempuan yang pengsan ker, sakit perut, lelah semput dan berbagai-bagai penyakit yang sempat mereka reka masa tu. Adalah tukang pujuk, tukang gertak dan tukang marah yang berkhidmat.

Malam tu, ada kes tetiba semput dan satu lagi kes tetiba pening tahap takleh nak bangun lagi lah.

Dah biasa, dah ramai peserta macam tu so dah reti sesangat apa nak buat :) Tak boleh tulis kat sinilah tapi :)

Back to Azizi.

Azizi ni, tingkatan 4.

"Auntie, saya takut"
"Ala, apa nak takut. Abang-abang fasi ada tepi jalan tu. Mengawas korang. Ada ramai tu. 10 abang ada sepanjang jalan tu"
"Ala, takutlah"
"Ish, ko kan lelaki. Tengok tu, budak form 2 pun jalan seorang."
"Ala ...."

"Azizi, awak jalan", kata PakLet. Dia jalanlah. Terpaksa. Saya suluhkan dengan torchlight besar, sebab kesian. Memang dia takut sungguh tu.

" Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa", aik, tetiba Azizi dah ada depan kita orang balik. Dia lari balik ke kami. "pot pet pot pet', bebel saya. PakLet panggil Azizi, 'slow talk'.

Toyak terus dengan tugas melepas peserta. Semuanya berjalan dengan baik. Tiada masalah.

"Auntie, lepas ni saya ye. Saya dah berani nih. PakLet dah nasihat saya"
"Okay, camtulah orang lelaki"

Kami pun melepaskan dia. Lepas dia, seorang peserta form 3. Sembang-sembang dengan peserta lain. Usik-usik mereka, nyanyi-nyanyi lagu 'Pulanglah'. haha. Seronok sungguh menghabiskan malam tu.

Tiba-tiba terdengar suara jeritan yang hebat ! Saya dan Toyak berlari ke arah suara tu. Azizi menjerit dan menangis dan sedang peluk peserta Tingkatan 3 yang baru berlepas.

Nampak kami dekat, dia peluk Toyak pulak. "Hantarlah saya, saya takut. Takmo jalan seorang". Rupa-rupanya, dia takutkan Azlie. Mamat ni, duduk atas pokok, memerhatikan peserta lalu. Sejuk malam tu, dia pakai telekung lama. Sambil tu, bila ada peserta lalu dia kibas-kibas telekung. Sajer sebab dia suka main-main Superman ni. Rasa macam Superman jer duduk atas pokok tu, kan Lie. Azlie pujuk Azizi sebab Azlie fasi untuk kumpulan Azizi. Tak rela Azizi dipujuk hantu. Nangis. Fendie dan Madas pun tolong pujuk.

Azizi tetap peluk Toyak dan letak muka dia atas perut Toyak yang labu sayong tu. Bila Toyak tolak dia, dia mula nak peluk saya pulak. Terjerit-jeritlah kami marah dia. Tak senonohlah, main peluk-peluk. Dia tak kira, tetap nak peluk kita orang. Sungguh 18X budak nih ! Akhirnya Cica datang, nak menyelamatkan keadaan. Cica lak, dia nak peluk ! Haru-biru sungguh kami dibuatnya !

Entah macam mana lah dia menghabiskan perjalanan malam dia malam tu.

Kesian ada, gelak memanglah gelak.

Tapi bermula malam tu, kami bagi special attention kat dia. Tolong dia 'build up his self-confidence'.

Memang seronok bersama SMK Munshi Ibrahim. Anak-anak yang peramah dan berbudi bahasa.

++++++++++++++++

Alhamdulillah.

Hari ni dikejutkan dengan pelukan dan ciuman dari anak-anak. Harijadi saya.

Semoga saya menjadi insan yang lebih baik bermula hari ini.

Thanks for the surprise kids ! Abang Ruddy yang jumpa kad tu :) Abang Ruddy singgah breakfast tadi dan pakai kereta Mama hantar Nenek. Dia nampak kad tu kat stereng kereta. Terima kasih banyak-banyak. Mama sayang anak-anak Mama jugak :)

Mak, terima kasih kerana melahirkan dan membesarkan ogy. Ogy sayang Mak !

Darling, terima kasih !

+++++++++++++++

Few days ni menghabiskan baca archives seorang insan yang istimewa yang dianugerahkan Tuhan pengalaman dan ujian yang tak semua dapat merasainya. Semoga anda sentiasa di bawah lindunganNya di mana juga anda berada. Amin !

2 comments:

JoeBangla said...

thanks and happy belated birthday too :-)

Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! » » »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...