Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Friday, January 07, 2005

Selamat Jalan Jepun
Selamat Datang Kemang


Jepun telah mengucapkan selamat tinggal pada Kem Isnin lalu.

Setelah 2 tahun berkhidmat, Jepun berhenti kerja. Tak tahulah memang benar-benar nak berhenti atau dah terlanjur kata. Isnin lalu setelah diberi cuti 2 hari- Sabtu dan Ahad, dia datang lambat. Sepatutnya datang kerja pukul 7.30 pagi, datang pula 8.30 pagi.

Terkantoi dengan saya. Abang bagitau Geger dan Jepun, hari Isnin dia datang lambat. Dia lambat sebab hantar Nana ke sekolah (hari pertama). Saya, kerja macam biasa.

Saya sampai Kem pukul 7.30 seperti biasa. Pintu pagar masih bertutup. Pukul 8.30 baru sampai. Kerja banyak, selepas Maktab-maktab Perguruan keluar hari tu masih belum mengemas. Dia ditegur.

Pastu semua kerja macam biasa. Kami balik lunch.

Petang bila datang, Geger kata Jepun berhenti kerja. Dia dah serah kunci gate depan. Kami diam sahajalah. Dah banyak, banyak kali dia buat begini.

Hilang sabar. Tapi decide untuk tunggu esok. Kalau dia tak datang pukul 9 pagi, kita ambil pekerja baru.

Esok paginya tak datang pun. Terus sahaja telefon 'orang-orang kampung' yang pernah datang untuk minta kerja. Berkenan dekat seorang ni, kawan Geger. Suruh dia mula
kerja, esoknya. Namanya Hairi, tapi dipanggil Kemang :) Apa-apalah sahaja nama gelaran orang kampung ni !

Pukul 5 petang Jepun datang, bawa surat resign. Macam biasa dia lakukan sebelum ni.
Sebenarnya, routinenya begini : dia kata nak berhenti, kami telefon pujuk dia. Esoknya dia datang, bawa surat, kami pujuk lagi. Pastu dia menangis, saya pun menangis. Pastu okay-okay semula. Dia kerja semula. Pastu bila-bila angin merajuk datang. Buat lagi.

Segalanya dalam dunia ini ada akhirnya, kan ?

Siapa dalam Kem ni tak kena pujuk dia ?
Pak Man
Pak Haji
Ustaz Zul (siap pergi rumah dia !)
Cica
kami berdua, jangan ceritalah - entah berapa puluh kali !

Semuanya kerana dia anak yatim, dia susah, dia tanggung Mak dia. Saya taklah sebaik tu untuk rela selamanya dengan perangai begini. Bukan tak kesian, tapi dah dia yang nak berhenti, berhenti sahajalah ! Tiada pujuk-pujuk lagi. Sudah bosan !

++++++++++++++++++++++++++++++

Catatan atas tu saya tulis masa geram masih bersarang. Hari ni semasa kami sibuk-sibuk menyiap peralatan untuk Perkhemahan SRM, MMU Melaka. Dia datang.

Maafkan saya Kak G. Saya banyak salah selama ni .....

Alahai kesian pulak ! Tahu pulak dari kawan-kawan dia, dia sibuk mencari kerja sana-sini. Apalah yang nak dibuat lagi. Saya berdoa dan berharap agar dia mendapat kerja yang lebih baik, dapat gaji banyak dan apa sahajalah yang dia mahukan selama ni. Segala-gala yang terbaik untuk dia, itulah harapan saya. Saya akan kenang masa susah dan senang kami bersama. Jutaan terima kasih atas segala budi, pertolongan dan persahabatan kita selama ni. Jepun masih adik akak :)

Tapi untuk bekerja semula, tidak mungkin.

+++++++++++++++++++++++++++++

Bila kita bertindak, jangan lupa orang juga ada perasaan.

Saya pernah dikatakan 'ambil free service' sebab tidak membayar elaun fasi. Macam manalah nak bayar, bila tidak dipanggil duty dan datangnya pun bukan bekerja. Bangun tidur lambat, minta tolong pun buat tidak sepenuhnya. I'm running a business. Kalaulah saya pula yang minta bayar duit makan, duit tempat tidur, duit minyak ambil dan hantar pula, macam mana ? Siapa pula yang berhutang ye ?

+++++++++++++++++++++++++++

Huh, emo pulak malam-malam begini :)

Tapi bila difikir semula, alahai budak-budak ! Tapi saya masa seumur mereka sudah mahu kawin pun :)

+++++++++++++++++++++++++++

Malam ni, sekejap lagi mahu pergi 'night-walk'. Lama tak pergi. Kami tengah gian nak jadik hantu ni :) Siap ah, MMU !

Lupa pulak, grup MMU kali ramai lelaki. Heran lak :) Selalu kalau pelajar Universiti yang masuk - 2/3 perempuan dan 1/3 lelaki. Tu pun yang lelaki tu bercampur dengan 'mahasiswa golongan ketiga' - atau panggilannya secara sebutan rock 'auw-auw'.

++++++++++++++++++++++++++

Tadi gayut dengan Q. Saja telefon dari meja yang dekat dengan tingkap. Nak suruh Q dengar bunyi air tasik yang berombak-ombak di luar tingkap :) Q kawan masa baru-baru berblogging dulu. Saya, Q dan Seri Adriani. Banyak sejarah yang kongsi bersama :)

+++++++++++++++++++++++++
yay! tembam rulez!!!
Bamz dan Iha

Semalam, akak basuhkan sleeping bags korangs. Hari ni Pakdi pinjam Bamz punya. Iha punya pun dipinjam. (Untuk lebih suspense takmo tulis sapa pinjam Iha punya. Hehe .. taklah .. tak tahu sapa pakai ko punya :))

Nanti akak akan rewash.

Terpaksa pinjam sebab lupa bawa dia orang punya. Biaseler boys, kan tak senonoh !

*** Huhu bamz ... akak curik img dari source ko. sapa soh disablekan right click ! Nak copy takleh, curik ajelah :)

++++++++++++++++++++++++

Night Walk Now !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...