Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Monday, July 19, 2004

Kolej Dato Onn Dua

Sabtu

Tiada senam pagi. Masih hujan. Pagi ni sarapan nasi goreng dan mee goreng. Sedapnya makanan dan minuman semua tengah panas-panas.

Fasi beri lapuran malam tadi. Rupanya Asri, Kucai dan Bob tidak tidur sampai ke pagi. Mengejutkan peserta dan mengatur tempat tidur mereka. Mengawal keadaan Kem. Dalam hutan, manalah tahu ada pokok rebah atau dahan patah.

Alhamdulillah, pukul 8 pagi sewaktu kami mulakan aktiviti, hujan telah berhenti. Confirmed, mesti tak de seorang pun di Kem yang mandi pagi ni :) Kecuali Pak Haji (heheh). Sejuk, bebs !

Pagi ini ada 3 aktiviti - water confidence, obstacles-run dan berkayak. Pak Man, Muafa dan Bamz mengendalikan aktiviti water confidence. Memang team Pak Man ni.


Air tasik naik, jeti hampir tenggelam !




Berkayak di safari dikendalikan oleh canoeist kami, Asri dan pG.

Saya mengendalikan pertukaran aktiviti, melepaskan peserta obstacles-run dan menjaga masa. Saya tidak boleh silap di sini. Kalau tidak teruklah kena marah dengan ketua-ketua aktiviti.

Selepas saya melepaskan peserta obstacles-run, Cica akan menjaga mereka berjalan tepin tasik, masuk ke lopak air, monkey-rack, balancing dan menyerahkan mereka kepada Iha yang menjaga 'tangga dalam hutan'.

Iha akan bawa mereka berlari tepi gaung kemudian merangkak bawah dawai, lari atas batu-batu dan terus ke pilot splash.

Di pilot splash, Pak Let menolak peserta turun (gelongsor sepanjang 30 kaki) dan di bawah Khalid dan Toyak menjaga keselamatan peserta. Minggu ni aair terlalu dalam dan kami sediakan float untuk menyelamat. Toyak dan Khalid pakai BA. Selalu lumpur sahaja, tidak bahaya. Fasi-fasi Kem panggil kawasan ni 'Mudway Lagoon' :)


'Rock Climbing'



Selepas turun 30 kaki ke bwah tentulah kena naik semula. Tak de tangga, perlu panjat batu. Rock climbing, natural .. bebs ! Cuma berbekalkan satu (alahai .. apalah penjodoh bilangan untuk tali ?) tali dan sokongan rakan-rakan, peserta kena panjat ke atas. Raup menunggu di sini untuk tugas selanjutnya.

Berlari pula menyusuri tayar-tayar dan ke tebing tasik. Raup serahkan peserta kepada Kucai. Kucai bertugas di kawasan Lake Crossing tempat kami bela lintah. Di sini, peserta kena menyelam dan membersihkan diri dari lumpur-lumpur 'Mudway Lagoon'. Jangan bising-bising dan komplen banyak sebab Kucai akan denda hisap batu, periuk kera atau apa sahaja yang terlintas di fikirannya ketika itu.

Naik semula dan Bob menunggu di 'Lubang Gelap'. Dekat sini lagilah takleh bising, sebab kawan-kawan kami sedang tidur. Ini adalah kawasan hutan Kem Lambaian Danau. Keluar hutan, perlu pula merangkak dalam tayar. Lari lagi dan saya menunggu di Dataran Insan untuk peserta terakhir meletakkan tangannya atas tangga untuk mencatit masa. Onn Jay menang pertandingan ini. Tahniah, Onn Jay !


Ni bukan Onn Jay, ni kumpulan Zaaba. Yang pakai tee tulis Psych tuh ketua mereka, Joe aka Hero Tamil :)




Seronok semua orang dan aktiviti habis tepat pada masanya. Bersih-bersih badan, tukar baju kering dan semua menghadap hidangan Pak Haji. Pak Haji suka grup minggu ni - semua licin !

Selesai solat Zohor dan jama' Asar, peserta bersiap untuk aktiviti 'Triathlon' - kayak, berbasikal, caterpillar walk dan kayak lagi.

Sebelum pergi bertanding perlu selesaikan banyak masalah. Main dam ular, leraikan tali, habiskan puzzles dan juga bina bangunan.
Soalan yang Bamz buat agak mencabar.

Berakit sekumpulan ke Pulau Kapas
Berkayuh bersama jangan culas
Jadikan kertas sebagai asas
Bata utuh dijunjungi kertas


Banyak kumpulan tak dapat jawab sehingga lah kami tolong. Ni Iha, Muafa dan Ruddy belajar sewaktu dihantar kursus Permata Kasih hari tu.

Selesai pertandingan. ( Onn Jay menang lagi :) ) Semua ke Anjung Kasih untuk minum petang. Pak Haji bagi kami makan bubur kacang dengan durian. Sedap, Pak Haji.

Peserta diberi masa untuk berlatih. Lupa lak, malam ni malam persembahan. Tajuk persembahan telah diundi malam semalam lagi. Semua orang kena tunjuk bakat ! Tu yang berlatih tu.

Malam Persembahan

1. Dato' Bahaman. Berlakon/menyanyi lagu atau filem P. Ramlee. Mereka campuraduk kan semuanya. Tapi kami faham juga. Huh, tak tahan tengok 'gadis' yang kena culik tu. Comey mu, Safiyyah !

2. Za'aba. Pemenang. Tajuk yang mereka dapat
'Seni dari India -Hindustan, Tamil dan Bangra'. Persembahan yang paling kami enjoy. Joe nyanyi lagu Hindustan tapi tariannya hip hop ada, bersenam ada .. best sangat ! Backing dancers dan pelakon-pelakon semua bagus. Very the hindustan gitu !

3. Mat Kilau. Lakonan iklan. Pengacaranya seronok sangat sampai masa dah terlebih-lebih. Tapi kelakar !

4. Onn Jay. Drama bisu. Patutnya buat drama tanpa suara. Tapi mereka buat drama yang dilakonkan oleh 'orang bisu'. Hadui, cam nak pengsan kami gelak. Tak tahu lah sengaja atau memang tak faham soalan.

5. Yap Ah Loy. Budaya Sabah dan Sarawak. Yang ni saya suka. Mereka mencuba dengan baik. Berlatih menari dengan buluh.

6. Burhanuddin Helmy. Malaysia Idol. Amboi kamu, mengutuk tak hengat !

7. Mad Salleh. Citrawana Malaysia. Yang ni nak komplen sikit - Encik Helmi, students Encik Helmi tak dengar radio ker ? Tak reti nak nyanyi.

8. Tun Sri Lanang. Opera Cina. Sangat kreatif. Sangat menghiburkan.

Peserta-peserta kreatif dan rajin. Pandai pula tu, ke dapur pujuk Jepun dan Sham bagi pinjam alat muzik periuk, pinggan dan segala macam alatan. Pelakon opera Cina pinjam mekap juga dari orang dapur juga. Pakai sirap untuk merahkan pipi. Hasilnya, pipi merah sampai balik !

Fasi juga buat persembahan.

Fasi-fasi juga dilatih untuk 'public speaking'. Minggu ni giliran Bamz. Dia kena ajar peserta nyanyi lagu 'Babes KRU'. Kucai mengajar peserta 'tepuk'. Tepuk sahabat, tepuk Pak Let hensem, tepuk agak-agak dan tepuk terima kasih.

Kami dalam peringkat mengajar fasi-fasi. Suka bila tengok mereka telah berani bercakap dan pandai mengendalikan aktiviti. Nak pandai kena rajin. Bukan kata nak belajar tapi tidur bila kawan-kawan semua bekerja, makan bila kawan-kawan bekerja. Belajar curi tulanglah tu, kots ?

Untuk lapuran lain, baca sini --> Bamz, pG dan Saiful (fellow). Boleh juga tengok gambar di Kolej Dato'Onn Fotopages

Esok sambung tulis aktiviti Ahad ..







2 comments:

eN pG said...

wa...kak G..yg berjaga tu semua faci la...kitaorang mana tdo time ujan tu...yg tdo,syok3 sgt tdo ialah faci yg tido kat bilik mayat..yg tdo kat pondok smua tak tdo sbb ujan...

Anonymous said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. » »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...