Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Thursday, December 11, 2003

Ulangtahun Perkahwinan 10/12/2003

Alhamdulillah dah 16 tahun Allah berikan saya nikmat ni - kebahagiaan bersuamikan orang yang dikasihi. Hidup bahagia dan ada pula anak-anak pengikat kasih kami - sesungguhnya saya amat bersyukur dengan pemberianNya.

Kisah Sakit Saya
Em, Lenny dah sebarkan serata dunia kisah sakit kakak dia. Hehehe.

Sebenarnya, sakit ni sudah lama. Tapi saya fikir saya sakit gastrik. Sepanjang bulan puasa ni hampir setiap hari saya gastrik (saya fikir). Tapi saya adalah saya bak kata suami - semangat kuat saya dan fikiran positif saya. Saya lawan je la sakit tu walaupun sakit tu teramat sakit. Untung bersepupukan pakar gastro, saya mendapat ubatan terbaik. Dan sebab ingatkan ianya hanyalah sakit gastrik saya makanlah ubat gastrik bila sakit menyerang. Minggu terakhir gastrik makin teruk. Lepas berbuka dan sahur, makan ubat. Saya tidak rela nak membuang puasa sebab nak melayan sakit.

2 hari sebelum Raya, Abang balik kampung. Rumah Pancur tak ramai orang balik sebab tahun ni Long Zul sakit, Abg Razak retak tulang, Kak Limah pergi umrah sekeluarga dan beraya di Mekah, Abg Jalil kerja pulak. Jadi, Mak minta Abang balik sebab tak de orang nak ke pasar. Selalunya beraya di Jasin dulu sebelum ke Pancur. Makanya Raya ni kami terpaksa berpisah. Tak kan nak ditinggal Mak seorang bersama Lenny. Dan kalau dibandingkan kesihatan Mak Pancur lebih baik dari Mak Jasin. Memang tak boleh nak ditinggalkan Mak. Nan pulak Mak dan Ayah mertuanya beraya di rumah dia di Bandar Sri Damansara. Raya pertama baru balik. Ida pulak Mak dan Ayah Fadhli sakit. Dan memang giliran mereka beraya di Gemenceh. Lagi la dah duduk di Sabah ni bukan boleh selalu balik macam duduk KL.

Last-last Abang bawa all the boys balik dan Nana tinggal dengan saya. Sebelum balik ke Pancur, Abang dah beli dah lauk-lauk untuk dimasak nanti. Terpaksa berpisah pada hari Raya walaupun sekejap saya rasa sayu sangat. Menangis semasa ditinggalkan Abang dan anak-anak lelaki.

Saya teruskan kerja-kerja yang melambak-lambak tu. Jepun datang dan tolong kemas apa yang patut. Masa ni dah sakit. Sangat sakit. Rasa sakit ni macam sakit gastrik. Tahan je. Dan buat kerja. Dan gelak-gelak juga macam biasa.

Ida dan Fadhli balik pukul 3 pagi. Saya dah bangun dah. Kejutkan Mak dan Lenny sahur. Mula buat cake. 2 biji cake kukus dan 2 biji cake chocolate chips. Selalu Raya buat sampai 10 biji cake. Tapi kali ni serasa tidak berdaya lagi. Lepas Suboh, relax kejap. Lepas tu tengok Mak dah ambil rakers nak menyapu laman. Amboi, macam la sihat sangat. Saya paksa dia naik ke rumah dan habiskan kerja-kerja tu semua. Dalam kesakitan saya menyapu seluruh laman rumah. Tahu je la laman rumah kampung. Semalam pulak adik Toyak dah tebang banyak jugak dahan-dahan pokok keliling rumah. Rumah saya ni laksana dalam hutan jugak. Jadi banyak daun-daun yang kena disapu. Masa menyapu rasa tak terdaya tapi saya gagahkan diri dan buat juga.

Masa saya menyapu ni saya tinggal seorang. Mak dan Ida ke pasar beli lauk lagi. Nana pulak ikut Uncle Li nya pergi beli songkok dan shopping apa-apa tah di Jasin Shopping Centre. Lenny gi rumah saudaranya di bandar Melaka.

Siap semua saya ke dapur. Menyiapkan bahan-bahan untuk masak rendang campur, kuah kacang, kurma ayam dan kuah lodeh. Adoi, dia orang balik pasar bawak lagi ayam dan daging. Kena masak banyak. Rumah kampung, ramai sedara mara datang. Kenalah hidang makanan yang berat. Ida dan Fadhli pulak kena balik Gemenceh dah. Rasanya kalau saya beritahu saya tak sihat Ida akan tunggu dan tolong masak. Tapi tak sampai hati nak kacau plan orang. Dan sebab saya tak pernah sakit kecuali gastrik semua orang fikir saya akan selalu ada untuk mereka :) Masa ni saya dah sejuk seluruh kaki tangan dah. Sejuk sangat.

Masa Maghrib rendang dah siap masak, kuah kacang pun dah siap (my version of kuah kacang kena masak lama - paling kurang 5 jam atas api kecik), ketupat jer masih direbus. Ketupat nasi dalam plastik je. Lenny telefon lambat balik dan kami berbuka dulu. Dah siap makan baru Lenny sampai.

Lepas tunaikan kewajipan semua saya teruskan kerja. Basuh simen luar dan kemas dapur. Mop dapur. Sidai semua baju. Saya nak pastikan semua tanggungjawab dah selesai. Dalam menanggung kesakitan tu hati sampai berkata, "Mati nanti rehatlah puas-puas, tidur puas-puas". Tak beritahu Mak sakit saya. Saya sayang Mak. Kalau saya dah terbaring dah entah apa la akan jadi kat Mak. Dia bukannya boleh terperanjat dan risau.

Ajak Nana masuk bilik dan cuba tidur. Alahai, kenapalah gastrik pill ni tak bagi relief pada sakit saya. Nana dah tidur dan saya keluar bilik. Habiskan baca buku 'sup ayam' untuk teenagers. Menahan sakit lagi. Saya rasa sejuk sangat. Tak bermaya rasanya. Pergi bilik Mak dan nak kejutkan Mak. Dengar Mak berdengkur tak sampai hati pulak. Begitu lah saya sepanjang malam bila rasa terlalu sakit saya kebilik Mak. Bila dengar Mak berdengkur saya pusing balik. 3-4 kali saya nak mengejutkan Mak tapi tak sampai hati. Terfikir kalau Mak panik nanti macam mana. Selama ni saya lah tempat bergantung, tempat mengadu Mak.

Bila masuk waktu Suboh dan Mak bangun saya beritahu juga Mak yang saya sakit dan tak tidur sepanjang malam. Saya mandi dan bersiap-siap nak ke klinik. Telefon Abang dan kakak ipar saya beritahu Abang dan anak-anak ke masjid, belum balik. Saya cuba tidur sekejap. Perut saya lumur dengan minyak Yu Yee banyak-banyak. Abang telefon balik pukul 7.30 pagi. Mak panggil saya dan saya beritahu Abang nak ke Dr. Naha. Abang suruh pergi klinik Dr. J yang beroperasi 24 jam. Dengan kesakitan yang teramat sangat, saya drive ke Dr. J. Saya diberi injection. Suntik terus ke saluran darah di tangan. Sakit bebs, tapi nak cepat baik. Ok je la. Balik stop kedai David beli ais.

Sampai rumah terus tidur. Lupa salam dan mohon kemaafan dari Mak. Dan dalam tidur saya bermimpi. Rasanya seperti Ayah beritahu saya yang saya tak salam Mak lagi. Saya tak nampak wajah Ayah dan juga tak dengar suaranya tapi saya tahu yang Ayah suruh saya mohon kemaafan dari Mak. Maha Besar Allah - Dia sahaja yang maha mengetahui segalanya ni.

Saya bangun dan pergi cari Mak. Salam dan peluk Mak. Mohon keampunan dari Mak. Berpelukan la kami 2 beranak. Kami berdua memang amat kasih-mengasihi antara kami. I have the best mother in the world ! Mak kat dapur tengah try masak kurma ayam dan kuah lodeh. Kesian Mak saya, setelah berbelas tahun tidak memasak dia blur. Suruh dia duduk dan manusia yang perasan dia ni superwoman nih, pulaklah yang masak ...

Sekejap lepas tu Nan sampai dengan wife dan anak-anak dari KL. Bawak parents mertua dia sekali. Abang pulak sampai dari Pancur dengan anak-anak. Ida & Fadhli pulak sampai. Serentak semua sampai. Semua yang saya sayang dah ada ! Happynya ! Berpeluk-peluk suka kami semua ! Dan Lenny ajak saya tukar baju kurung. Lupa lak ni Raya. Saya dan Lenny beruniform Kem sebab kami ada kerja. Saya masak dan Lenny vacuum rumah ! Seronok dan ada dah mood Raya, saya makan dengan dia orang. Sudah makan, muntah. Badan jadik bertambah lemah. Dan malam tu sekali lagi saya diberi painkiller injection dan kali ni it's not working. Saya bertambah sejuk dan sakit.

Esoknya pagi-pagi Abang bawak saya ke Hospital Pantai Air Keroh. Ke klinik Dr. Chuah, pakar gastro. Lama kena menunggu sebab ramai patients. Pakar gastro seorang lagi, Dr. Azian Musa bercuti Raya. Masa ni sudah rasa tak terdaya sangat. Terlalu sakit dan rasa terlalu lemah. Tak menunggu giliran lagi saya dibawa masuk jumpa Dr. Chuah. Urine saya ada kuman. Dan bila scan nampak batu-batu dalam pundi hempedu saya. Dah bernanah dan rosak dah pundi hempedu saya. Racun toksin pun dah berada dalam badan saya. Dr. Chuah terus telefon sepupu saya, Dr. Rosaida. Pastu saya dihantar ke consultant surgeon, Dr. Ravikumar memandangkan dia yang on-call hari tu. Tidak boleh pilih surgeon. Emergency operation. Kena buat masa tu jugak.

Dan masa tu jugaklah pegawai-pegawai dari Khidmat Negara telefon. Dah sampai Kem dan nak berjumpa tuan punya Kem. Adik ipar saya, Fadhli ada di Kem sebenarnya untuk melayan mereka. Tapi dia tak tahu sangat pasal Kem. Abang terpaksa balik. Dengan muka selamba dan gelak-gelak saya berjaya buat Abang tinggalkan saya. Saya seorang, er tipu berdua. Dengan Shanti, nurse Dr. Ravi ke makmal untuk ujian darah dan ujian apa-apatah.

Siap semua, saya 'check-in' ke wad. Surgical ward. Sunyi giler kat level ni. Biasa kat level bawah masa bersalin, bising :) Nurse siapkan saya untuk pembedahan. Masa ni saya dah terlalu lemah. Apa orang nak buat, buatlah. Redha je. Kena pakai gaun OT yang tak lawa tu pun saya tak complain :)

Siap semua saya ditolak ke OT. Sampai sana, mereka tanya mana keluarga. Er, saya datang sorang. Saya je yang nak dibedahkan ? Sempat buat lawak lak tu .. Saya diletak bawah warmer.Selesa sungguh bawak warmer ni sebab masa tu saya rasa sejuk amat. Entah pukul berapa saya dibawa masuk OT. Jam ada tapi tak nampak sebab glasses saya telah dibuka. Masuk-masuk je, mereka prepare saya lagi. Letak tah apa-apa kat badan saya. Sempat tanya, untuk apa ? Monitor jantung, aliran darah dan apa-apatah lagi. Tak faham sebab mereka pakai medical term. Pakar bius nak letakkan serkup ke hidung saya. Er, kejap la. Let me say my prayer. Saya mengucap, berdoa agar semuanya selamat tetapi redha jua atas apa ketentuanNya hari ni. Bersyukur atas pemberianNya selama hidup saya.

"Okay, i'm ready". Tarik nafas, sekali, 2 kali. Tiba-tiba ada Mamat ni menangis pegang tangan saya. Dr. Ravi ke ? Er, Abang. Kenapa nangis ? Gelak. Adoi, sakitnya perut. Pastu satu badan sakit. "Dah sudah ke, Abang ?" "Dah". Saya tanya anak-anak, Mak, adik-adik semua mana. Dia orang dah balik. Dah pukul 10.30 malam. Terasa nak buang air kecil. Tapi tak boleh bangun. Kena guna bedpan. Thanks Abang, jaga saya dan cuci saya. Malam tu Nurse bagi saya painkiller dan saya tidur tak sedarkan diri. Abang yang tak tidur menjaga saya.

Esoknya saya bangun dan cuba duduk. Pastu bila nak buang air pergi buang air di tandas. Kami exercise supaya saya boleh buang angin. Dipimpin suami, saya berjalan selangkah demi selangkah. Dapat pun buang angin. Dah buang angin, boleh ambik liquid diet. Saya di beri air milo. Kena minum sikit-sikit. Segelas, 2 jam baru habis. Sepanjang hari cuma diberi air milo. Dan malamnya bila nurse nak bagi saya painkiller dan ubat tidur, saya menolak. Terlalu banyak chemical dah ada dalam badan. Lagipun letih dan dah berapa hari kurang tidur, saya rasa tentu saya senang tidur.

Hari kedua sudah diberi bubur kosong dengan kicap masin. Ok la. Makan je. Nak cepat baik sebab kesian kat anak-anak. Kesian kat semua famili yang asyik beraya di hospital.

Antibiotic diberi dengan cara drip. Bila masuk je ke salur darah terasa panas menjalar seluruh badan. Sangat tidak selesa.

Hari ketiga sudah boleh makan bubur ikan. Breakfast dan lunch makan bubur ikan. Lepas lunch, Dr. Ravi datang check dan confirmkan boleh balik. Alhamdulillah :) Seronoknya bila dapat balik rumah. Rumah ada undang-undang baru dibuat Abah. Tak boleh kacau Mama, tak boleh bising. Semua orang kena tolong buat kerja rumah dan layan Mama macam Queen. Alahai, kesian anak-anak. Semuanya takut Mama apa-apa.

Masih diizin Allah Taala bersama-sama keluarga semua. Juga dapat meraikan hari ulangtahun. Allah sayangkan saya, saya diberi peringatan supaya tidak lupa yang segalanya ini pinjaman belaka. Dosa banyak dan diberi peluang supaya insaf dan sedar selalu.

++ Masa tengah operation tuh, suami dan adik dipanggil. Panik dua-dua, ingatkan ada complications rupa-rupanya nak tunjuk pundi hempedu yang dibuang dan batu-batu nya sekali

++ Hasil yang keluar dari badan saya : 18 biji batu hitam sebesar garam kasar yang kasar dan sebiji batu putih yang besarnya sedikit besar dari guli yang guna main chinese checker

++Paling tak best kena makan ubat sinseh. Serbuk yang pahit giler, harganya sepeket RM 100, sikit sangat. Kena makan 7 peket. Kucai kata
saya makan sumbu badak, tulang harimau dan macam-macam lagi kutukan. Mentang-mentang sakit sukahati dia je. Tunggulah akak baik nanti, Kucai

++Kesian Lenny, ikut kami semua tak beraya

++Terimakasih kepada kawan-kawan dan saudara-mara yang melawat di rumah dan di hopsital. Thanks jugak pada yang telefon. Maaf kalau tak balas panggilan sebab saya belum sihat sepenuhnya

++ Untuk catitan saja. Weekend ni UIA masuk untuk program McLead. Semua jurulatih kanan dan fasi MMU bertugas.

++Team dapur diketuai oleh Haji Ibrahim. Yang lain macam biasa.

++ Lepas ni entah bila lagi lah boleh update.

++ Gathering jadik tak HS dan ep ? Call hubby akak kalau ada apa-apa ye.

++ Thanks pada yang menegur di chatterbox dan guestbook

++ Selamat Hari Raya Aidil Fitri

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...