Pls click my sponsor

Sebutharga Kem Lambaian Danau

Sila Penuhkan Borang Untuk Mendapatkan Sebutharga Dari Kami. KLIK Sini Untuk Ke Borang!

Sunday, September 21, 2003

Hujan Lewat Pagi

tengah hujan kat luar tu

..... sambung

Em, dak tembams tak nak terjun. Lenny je yang terjun. Untuk aktiviti petang cuma buat 'water confidence'. PakMan tak puas hati lagi dengan beberapa orang 'loyar' ni. Kena la upacara rendam-rendaman. Fasi-fasi semua dalam air kecuali saya dan dak tembams. Kami berdua cuma main-main air dari atas jeti Putera. Menikmati pemandangan Gunung Ledang, Bukit Batu Lebah dari kawasan belakang Kem. Lewat petang kami dapat tengok 'sunset'. Kemain suka dak-tembams sebab matahari cantik sekali, warna merah dan bayangnya jelas di air tasik yang beralun perlahan. Cantikkan, dak tembams. Saya yang selalu berpeluang tengok pun masih tak jemu-jemu. Betapa indahnya kejadian ciptaan Allah ! Saya balik sebelum Maghrib. Ada tanggungjawab di rumah pula. Untuk ulasan aktiviti malam nanti Lenny akan laporkan.

Saya tiba ke Kem pukul 7.30 pagi. Seperti biasa Jepun dan Toyak dah di dapur, menyiapkan sarapan. Saya tukang masak kan jer. Berdua ni memang rajin. Kerja sentiasa bagus. Hari ni makan meehoon goreng dan nasi goreng. Pagi ni pula peserta pergi 'nature walk' dengan Kucai. Morning exercise pun dengan Kucai juga. Lepas balik dari jalan pagi tu mereka bersarapan. Dan lepas sarapan aktiviti berkayak. Hari ni masuk 'safari 4'. Route payah la ni. Dak tembams ikut juga, naik dengan Lenny. Semalam ada seorang hamba Allah tue kena benam dengan Kucai sebab laporan 'Jejak Kasih Kucai-Cikgu Jamsari'. Dun giv up ! Kutuk gak mamat tu ! Heheheh

Untuk lunch hari ni kami masak paceri terung dan ayam masak kurma'. Masa saya sedang menaip ni peserta sedang bukak khemah dengan diawasi oleh bapak tiri mereka, 'Encik Cica'. Cica ni 'quarter master camp'. Kerjanya menjaga harta benda Kem. Dan dia melaksanakan kerjanya dengan baik. Kami tak perlu risau sebab Cica memang sayang kat khemah, kayak, barang-barang flying-fox dan benda-benda yang sewaktu dengannya. So peserta, jagalah barang-barang yang anda guna.

Sekejap lagi nak lunch dah. Pastu ada yang kena hantar Lenny dan Enny ke bus stand Tangkak. Selamat Balik ke JB. Harap-harap dak-tembams tak serik nak datang lagi. Sorry Enni, kalau layanan kami kurang memuaskan. Maklum je la kami orang kasar, orang brutal gitu. As u said, " 'no mercy' tol korangs ni ". Kalau sudi datang la lagi. Luv having u here :) Datang lagi tau ! Bagi pihak PakLet, PakMan, Kucai, Bob, Muafa, Toyak, Jepun, Cica, Lenny (Lenny di Kem bukanlah Lenny di MMU/JB) kami minta maaf kalau ada gurauan dan usikan kami yang menyentuh hati Enni. Errr ... bagi pihak Abang Zali tokeh ayam sekali. Penat ko ajar dia pasal computer :)

Balik karang kena hantar Amir balik hostel. Esok cuti !

Selamat Menyambut Isra' Mikraj
Peristiwa yang memahamkan kita pasal syurga dan neraka. Keagungan kuasa Allah. Mempercayainya tanpa sebarang syak dan ragu-ragu.

Israk bererti perjalanan Nabi SAW dari Masjidilharam di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin. Peristiwa ini terakam di dalam Al-Quran, sepertimana firman Allah yang bermaksud :
“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil-Haraam (di Mekah) ke Masjidil-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” ( Al-Israa’: 1).

Sementara itu, Mikraj pula merujuk kepada perjalanan baginda SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh, dekat singgahsana Allah SWT sepertimana yang digambarkan oleh Al-Quran yang bermaksud:
“Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi di sisi “Sidratul-Muntaha”; yang di sisinya terletak syurga “Jannatul-Makwa”. (Nabi Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa “Sidratul-Muntaha” itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak terhingga. Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya." ( An-Najm: 13-18).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...